REFRRER:path /

Liikenne

Liikenne -aiheessa kerromme monipuolisesti liikenteestä, liikennevälineistä  ja liikenteeseen liittyvistä käytännön asioista.

« »

Työryhmä: Tavoitteeksi kaksi miljoonaa sähköautoa vuonna 2045

Tehokkain keino vähentää liikenteen päästöjä on vaikuttaa eri liikennemuotojen kysyntään

Aleksi Poutanen
2045 Suomen teillä pitäisi liikkua kaksi miljoonaa sähkökäyttöistä henkilöautoa.

STT, ANTTI AUTIO

Helsinki

Tavoite päästä hiilettömään liikenteeseen edellyttää, että vuonna 2045 Suomen teillä liikkuisi kaksi miljoonaa sähkökäyttöistä henkilöautoa. Kaasuautojen määrän pitäisi olla 250 000.

Vuoden 2030 tavoite on noin 670 000 sähköautoa ja noin 130 000 kaasuautoa.

Tavoitteet sisältyvät liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän loppuraporttiin. Toimenpideohjelma hiilettömään liikenteeseen 2045 -raportin mukaan tehokkain keino vähentää liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä on vaikuttaa eri liikennemuotojen kysyntään.

Lyhyellä aikavälillä tehokkain keino vaikuttaa liikenteen kysyntään ovat raportin mukaan tiemaksut kaupunkiseuduilla. Pitkällä aikavälillä keinona ovat investoinnit kestävään liikennejärjestelmään.

Henkilöautoliikenteen pitäisi kääntyä hienoiseen laskuun jo vuonna 2025, jotta tavoite saavutettaisiin. Kysyntää ohjattaisiin raideliikenteeseen, linja-autoliikenteeseen, pyöräilyyn ja kävelyyn.

Polttoaineveron korotus ja hankintatuet ohjaisivat työryhmän mukaan siirtymistä vähäpäästöisiin autoihin. Auto- ja ajoneuvoverojen päästöporrastuksen vahvistamisella voidaan voimistaa polttoaineveron ja hankintatukien vaikutusta.

Keinot osittain ristiriitaisia

Työryhmä myöntää, että siirtyminen kestävään liikenteeseen vie aikaa, koska yhteiskunta on rakentunut vuosikymmenten aikana yksityisautoilun varaan.

Keinot päästä vähäpäästöiseen liikenteeseen ovat osittain ristiriidassa keskenään, mitä ei voida välttää. Esimerkiksi nollapäästöisten autojen hankintaan liittyvät kannusteet eivät kannusta siirtymään joukkoliikenteeseen.

Työryhmän mukaan siirtyminen liikenteen palveluihin ei myöskään ole mahdollista nopeassa tahdissa koko maassa. Haasteena on henkilöautoliikenteen korvaaminen alueilla, joissa on pitkät välimatkat ja joilla asukasmäärä ei riitä houkuttelevaan joukkoliikenteeseen.

Kommentit

Näytä 10 20 30 40 50 kommenttia sivulla

Jätä kommentti

Lue lisää aiheesta

« »