REFRRER:path /

Valkoasuiset rengastohtorit lähtivät tien päälle – tavoitteena on tarkastaa viikon aikana 10 000 rengassarjaa

Pekka Aho
Rengasratsia-kampanja on alkanut Suomen teillä. Siinä keskitytään neuvontaan ja kerätään tutkimusaineistoa renkaiden kunnosta. Kuva on vuoden 2016 Rengasratsiasta Rovaniemellä.

Anna Kilponen

Aikaisemmilta vuosilta tuttu Rengasratsia-turvallisuuskampanja alkoi maanantaina Suomen teillä. Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin viikon kestävän kampanjan tavoitteena on tarkastaa tien päällä noin 10 000 rengassarja 40–50 paikkakunnalla.

Poliisi tekee samalla omaa työtään puhalluttamalla kuljettajia ja puuttumalla mahdollisiin laiminlyönteihin, mutta muuten ratsiassa keskitytään neuvontaan ja kerätään tutkimusaineistoa renkaiden kunnosta.

– Kun maanantaina aloitimme parituntisen ratsian Helsingissä, renkaat näyttivät hyvältä. Tosin siihen saattoi vaikuttaa sekin, että Helsigissä on aika paljon työsuhdeautoja. Jos esimerkiksi auton kaikki renkaat olisivat huonossa kunnossa, niin sakottaisimme. Usein tahtoo olla niin, että tämmöisellä autoilijalla ovat muutkin asiat huonossa kunnossa, kertoo poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Lännen Medialle.

Hänen mukaansa suomalaisautojen renkaat ovat pääsääntöisesti hyvässä kunnossa. Autonrenkaiden kuntoa tutkittiin viimeksi toissa vuonna rengasratsian yhteydessä, ja tuolloin kehitys oli mennyt parempaan suuntaan. Nyt tutkimus on tarkoitus toteuttaa uudelleen.

Sade ja lehdet liukasvat tien pinnan

Syksy on Ihalaisen mielestä hyvä ajankohta tarkistaa renkaiden kunto, sillä sateet ja puista tippuneet lehdet liukastavat tien pintaa. Ajoneuvon nopeutta tulisi mukauttaa renkaiden kunnon mukaan.

– Ajotyylissä hyvä ottaa huomioon märkä keli, jolloin ajonopeuden pitää olla alempi. Vesiliirtohan voi yllättää, vaikka olisi hyvätkin renkaat alla. Meillä on menossa myös suojatiekampanja tällä viikolla. Suojatietä lähestyessä renkaiden kuntokin on tärkeä seikka, jotta pystyy pysähtymään ajoissa.

Renkaiden kulumista pitäisi tarkkailla myös ajokauden aikana. Lain minimivaatimus kesärenkaille on 1,6 millimetriä, mutta sadekelillä turvasuositus on vähintään neljä milliä. Autonrengasliiton mukaan huonoilla renkailla ajavista autoilijoista vain joka neljäs tiedostaa renkaidensa todellisen kunnon.

– Renkaiden urasyvyyksiä voi mitata itsekin kahden euron kolikolla. Kolikon uloimmassa osassa on näkyvillä neljän millin pinta, Ihalainen vinkkaa.

Kampanjaviikon aikana valkoisiin asuihin ”rengastohtoreiksi” sonnustautuneet Autonrengasliiton asiantuntijat mittaavat autojen renkaiden urasyvyyksiä ja joillakin paikkakunnilla tarkastetaan myös rengasapaineet.

Kommentit

Näytä 10 20 30 40 50 kommenttia sivulla

Jätä kommentti