REFRRER:path /

KAKSin ajanlasku käy lehmänkellon kanssa samaa aikaa

Kimmo Brandt/Arkisto
Kirjoittaja ihmettelee Kainuun keskussairaalan laboratorion ja lääkärin soittoaikoja, jotka eivät sopineet tämän vuoden kalenteriin.
Olin tämän vuoden puolella tekemisissä Kainuun keskussairaalan (KAKS) kanssa ja sain sieltä jatkohoitoa varten lähetteen aikamääreineen laboratorioon.

Ihmettelin aikaa, sillä sellaista päivää ei löytynyt tämän vuoden kalenterista, vaan maalaisjärkeä käyttäen ”rukkasin” ajan kuluvaan ajanlaskuun sopivaksi.

Näissä Kainuun pienissä pitäjissä kun on laboratoriokin toiminnassa vain muutamana päivänä viikossa. Onneksi kohdallani ei ollut päivän heitolla merkitystä.

Nyt oli perheestämme toinen asiakas KAKSissa ja hänkin sai ohjeet kotihoitoon ja määräykset asioida laaboratoriossa, aikakin oli valmiiksi varattu sairaalan puolesta.

Numerolla merkitty aika sopi viikonpäivään, jolloin pitäjämme laboratorio on toiminnassa, kirjaimin merkitty päivä oli väärä.

Tietenkin noudatettiin laboraroriossa käyntiin toiminnassa olevaa päivää, joka oli numerolla merkitty asiakkaan saamiin ohjeisiin.

Ongelma syntyi tässä viime mainitussa asiassa, koska siinä oli myös lääkärin yhteydenotto sairauden jatkohoitoa varten ja soittoaika.

Tämä soittoaikakin oli merkitty kirjaimilla päivä ja numeroilla myös, nämä merkinnät eivät sopineet tämän vuoden kalenteriin.

Lääkärin soitto olisi meidän ”maalaisjärjellä” ajatellen ollut luettavissa numerolla merkittynä ohjeissa laboratoriota seuraavana päivänä, jolloin odotimme soittoa ja ohjeita jatkohoitoihin. Soittoa ei tullut koskaan.

Liekö lääkäri toiminutkin kirjaimilla merkityn päivän mukaan ja soittanut jo potilaan laboratoriossa asiointipäivänä, jolloin puhelua ei arvattu edes odottaa, vaan puhelin oli kiinni?

Laboratorioaikakin oli päivällä, ei aamulla, joten soitto olisi tullut ennen kuin näytteet edes ehti tutkimuksiin maakuntamme pääkaupunkiin.

Eikö olisi tarpeellista komentaa KAKSin tietokoneet ajanlaskussa oikeaan aikaan?

Tämä on vakavaa leikkiä sairaiden hoidossa. Odotimme pari päivää lääkärin soittoa ja pyhän ajan epävarmuudessa lääkkeiden loputtua, kun emme tiedä, miten kotihoitoa jatketaan.

Varsinainen hoito ja kohtelu sairaalan osastolla mielestämme oli erinomaista jatkuvasta kiireestä ja työn raskaudesta riippumatta.

Osastolla oli mielestämme liian vähän henkilökuntaa, joka tekee raskasta työtä pienellä palkalla. Heille kiitos.

Sen olemme huomanneet, että KAKSin kalenteri ei ole tältä vuodelta ja virhe voi olla joskus kohtalokas.

Toivomme, että asia korjataan mahdollisimman pian, sillä jokainen meistä haluaa saada hoitonsa kunnolla ja kuolla mahdollisimman terveenä.

Potilas/potilaan omainen

Julkaisemme mielipidekirjoituksen poikkeuksellisesti nimimerkillä.

Jätä kommentti