REFRRER:path /

Otanmäen vaunutehtaan synty

Antti Kärkkäinen/arkisto
Transtechin toiminta sai alkunsa vuonna 1985, kun Rautaruukki aloitti tavaravaunujen valmistuksen Otanmäessä ja Taivalkoskella. Rautaruukki myi Taivalkosken tehtaan vuonna 1998 Telatekille ja koko Transtech-liiketoiminnan espanjalaisomisteiselle Talgolle. Patentes Talgo myi Talgo Oy:n osakekannan suomalaiselle omistajaryhmälle keväällä 2007, jolloin yhtiön nimeksi tuli jälleen Transtech Oy. Elokuu
Vuonna 1983 Kainuussa saavutettiin historiallisen hyvä eduskuntavaalitulos. Eduskuntaan tuli valituksi peräti kuusi kansanedustajaa Kainuusta. Vaalien jälkeisessä hallituksessa oli edustettuna neljä puoluetta, keskusta, smp, demarit ja rkp.

Teräsfirma Rautaruukkia johti vuorineuvos Helge Haavisto. Eräänä päivänä, ennen 1980-luvun puoliväliä, vuorineuvos Haavisto soitti minulle ja kertoi, että he joutuvat sulkemaan Otanmäen kaivoksen ja hän on huolestunut kaivoksen työmiesten ja muidenkin tulevaisuudesta. Hän ehdotti jo samalle illalle palaveria, jossa pohdittaisiin erästä ehdotusta, jolla Otanmäessä olevia työpaikkoja voitaisiin korvata.

Kokoonnuimme kainuulaisten kansanedustajien kanssa eräässä paikassa Kirkkonummella ja Haavisto kertoi, että hän on jo neuvotellut Moskovassa neuvostoliittolaisen osapuolen kanssa. Tarkoitus oli rakentaa Otanmäkeen erikoisjunavaunuja valmistava tehdas. Neuvostoliitto ostaisi kaikki valmistuvat vaunut autojen kuljetusta varten.

Tehtaan rakentaminen edellytti erityistuen saamista Suomen valtiolta ja tämän tuen hommaaminen jäi meidän silloisten kainuulaisten kansanedustajien tehtäväksi.

Silloisen hallituksen puolelta suhtauduttiin tuen myöntämiseen myönteisesti. Ratkaisevassa asemassa olivat ministerit Ahti Pekkala valtiovarainministerinä ja Urpo Leppänen työvoimaministerinä. Erityistuki tuli ja tehdas rakennettiin.

Vaunutehtaan vihkiäisissä puheenvuoron käyttänyt korkean tason neuvostoliittolainen edustaja ilmoitti, että Neuvostoliitto ostaa kaikki junavaunut, jotka Otanmäessä voidaan valmistaa. Maksusta hän ei puhunut mitään. Maksujen kanssa syntyikin sitten ongelmia ja vaunujen toimituksiin tuli keskeytyksiä.

Otanmäen vaunutehtaan historiassa ei ole värikkyyttä puuttunut. Tällä hetkellä näin ulkopuolelta katsottuna vaunutehdas elää historiansa parhainta aikaa.

Olen vakuuttunut siitä, että Otanmäen vaunutehtaan synnystä ja sen olemassa olosta ei yksikään puolue voi ottaa yksinään kunniaa.

Pentti Kettunen

ex-kansanedustaja (smp ja ps.), Kajaani

Kommentit

Näytä 10 20 30 40 50 kommenttia sivulla

Jätä kommentti