REFRRER:path /

Uudistus siivoaa ne himmelit pois

Janne Ruotsalainen/arkisto
Helsingin ja Tampereen pormestarit Jan Vapaavuori (kok.) ja Lauri Lyly (sd.) ovat huolissaan kaupunkiensa asemasta uudessa maakuntahallinnossa.
Sote- ja maakuntahallintouudistukseen liittyvä kritiikki näyttää nykyisin menevän valtamediassa ”sukkana läpi” sellaisenaan, olipa sen sisältö puuta heinää tai pelkkää propagandaa. Faktoja ei tarkisteta. Väitetään, että maakuntiin ollaan luomassa kokonaan uutta raskasta byrokratiakoneistoa ja hallintoa.

Tosiasiassa aluetaso on jo nykyisin täynnä erilaisia hallinto-organisaatioita. Maakuntauudistus siivoaa tämän läpinäkymättömän, mutta lakisääteisiä tehtäviä hoitavan ”himmelistön” 18 maakunnan hoteisiin ja kansanvallan piiriin.

Sosiaali- ja terveydenhuollossa on nykyisin 295 kunnan lisäksi 190 muuta sote-organisaatiota, jotka ovat lähinnä kuntainliittoja ja kuntayhtymiä. Ympäristöterveydenhuoltoa varten on vielä 62 yhteistoiminta-aluetta.


Aluetasolla toimii myös 22 pelastuslaitosta irrallaan sekavasta sote-systeemistä. Maaseutuasioitakin 56:ssa eri yksikössä ja lisäksi on 44 erillistä lomituksen kunnallista paikallisyksikköä.

Aluehallinnossa toimii 18 maakuntien liittoa, joilla on kaksi lakisääteistä päätehtävää: 1) alueiden kehittäminen ja 2) maakuntakaavoitus. Ne myös pääosin vastaavat EU:n rakennerahasto-ohjelmista ja niiden täytäntöönpanosta alueillaan.

Valtiolla aluehallinnossa on 15 elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskusta ja 15 työ- ja elinkeinokeskusta sekä kuusi aluehallintokeskusta. Niihin maakunnilla ei ole minkäänlaista ohjaavaa otetta. Jatkossa myös elyjen, te-keskusten ja avien tehtävät siirtyvät pääosin 18 maakunnalle.

Maakuntahallinnon tullessa aluehallintojen sekamelska tiivistyy kansanvaltaisen maakuntahallinnon sisään.

Maakunnat saavat jatkossa paremmin omaan ohjaukseensa ministeriöiden komennossa olevat valtion aluetehtävät. Valtiolta jää alueille vain lupa- ja valvontatehtäviin liittyvää hallintoa.

Kuntien tehtävistä maakunnalle siirtyvät lähinnä sote-asiat sekä eräitä muita erilaisissa yhteistyökuvioissa hoidettuja tehtäviä.

Eri seutujen valtapoliittisia voimasuhteita muutos järisyttää sikäli, että keskuskaupunkien miljardibudjetit puolittuvat ja kaupunkien painoarvo näin keventyy.

Tästä suurkaupunkien päättäjien vastustuksessa on juuri kyse. Kun kaupunkipomojen vastuut puolittuvat, veronmaksajan mieleen saattaa tulla, että ehkä palkatkin pitäisi puolittaa…

Kun kaupunkipomojen vastuut puolittuvat, veronmaksajan mieleen saattaa tulla, että ehkä palkatkin pitäisi puolittaa...

Kommentit

Näytä 10 20 30 40 50 kommenttia sivulla

Jätä kommentti