REFRRER:path /

Halpalentoyhtiöt tarjoavat jo puolet Euroopan istumapaikoista

SAS aikoo operoida Tampereen ja Malagan välisiä lentojaan Airbusin uudella A320neo -mallilla. Sen verran tiukaksi on kilpailu alalla mennyt, että skandinaaviyhtiö on perustanut tukikohdan Espanjaan tavoitellakseen kustannussäästöjä.

Mikko Pulliainen

Tampere

Eurooppa on siirtynyt halpalentoyhtiöiden aikaan. Tänä vuonna 50 prosenttia Euroopassa tarjottavista istuinpaikoista kuuluu halpalentoyhtiöille. kertoo ilmailu-uutisointia sekä alan analyyseja tekevän Anna.Aero -sivuston analyytikko Jonathan Ford. Hänen mukaansa suuret eurooppalaiset lentoyhtiöt ovat entistä enemmän vastaamassa halpayhtiöille laskemalla hintojaan. Samalla polttoainekustannuksissa alkaa olla nousupainetta.

Ford puhui keskiviikkona järjestetyssä alueellisen lentoliikenteen Tampere Aviation Forum -seminaarissa. Hän ennustaa myös lentoyhtiöiden yhdistymistrendin jatkuvan. Epävarmuutta markkinalle tuo brexit, josta muut Euroopan maat voivat hyötyä, jos lentoyhtiöt siirtävät kapasiteettiaan saarivaltakunnasta muualle.

Matkustajamäärällä mitattuna Britannia on edelleen Euroopan suurin ilmailumaa. Seminaarissa puhunut ilmailukonsultti sekä -toimittaja Ralph Anker kertoi, että maan lentoasemilta matkusti viime vuonna 288 miljoonaa matkustajaa. Kakkosena on Espanja (249 milj.) ja kolmosena Saksa (235 milj.).

Suomen alueellisten

lentoasemien kevään uutisesta vastasi SAS, joka aiemmin kertoi aloittavansa lennot Tampereelta Malagaan sekä uudestaan Oulun ja Tukholman välisen liikenteen. Turun ja Tukholman välillä yhtiö nostaa kapasiteettiaan.

Päätökset eivät ole lyhytjänteisiä, kertoo SAS:n Suomen yritysmyynnistä vastaava Tuomas Kankaala.

– Näemme, että avattavilla reiteillä pitää olla kauaskantoiset seuraukset selvitä omana reittinään.

Tampere-Malaga -reittiavauksen mahdollisti yhtiön päätös perustaa tukikohdat Malagaan sekä Lontoon Heatrow’n lentoasemille.

– Se tuo uusia mahdollisuuksia avata kustannustehokkaasti reittejä.

Niinpä kone lähtee aamulla Malagasta Tampereelle ja palaa illaksi Espanjaan, eikä SAS joudu lentämään siirtolentoja vaikkapa Tampereen ja Tukholman välillä.

Kankaala uskoo, että lentoyhtiöiden lentolipuista saatava tuotto tulee tulevaisuudessa laskemaan, joten etenkin polttoainekuluissa säästäminen on oleellista. Tampereelta Malagaan yhtiö lentää uudella Airbus A320neo -kalustollaan. Koneet kuluttavat istuinkilometriä kohden 15-20 prosenttia vähemmän polttoainetta kuin SAS:n vanhempi Euroopan-liikenteen kalusto.

Alueellisten lentoasemien pitää nähdä vaivaa menestyäkseen kilpailussa suurempien lentoasemien kanssa. Paikallinen markkina pitää tuntea hyvin, painottaa paneelikeskusteluun osaliistunut irlantilaisen Shannonin lentoaseman johtaja Andrew Murphy

– Se informaatio, jota jaamme lentoyhtiöille, on hyvin spesifistä. Meidän pitää hioa viestiämme tarkkaan. Teemme myös läheistä yhteistyötä paikallisen matkailusektorin kanssa.

Reittineuvottelut kysyvät myös kärsivällisyyttä. Shannonilaiset neuvottelivat esimerkiksi Air Canadan kanssa neljän vuoden ajan, ennen kuin yhtiö avasi suoran reitin Torontoon.

Myöskään julkisuustempauksista ei ole haittaa: lentoasema on esimerkiksi muuttanut yhden tyhjistä parkkipaikoistaan tilapäiseksi drive in -elokuvateatteriksi.

Jätä kommentti