REFRRER:path /

Liikenne

Liikenne -aiheessa kerromme monipuolisesti liikenteestä, liikennevälineistä  ja liikenteeseen liittyvistä käytännön asioista.

« »

Uberin ex-johtaja toi kaduille menopelin – Lännen Media kokeili moottoroitua potkulautaa

Moottoroidun potkulaudan löytää kännykällä ja saa käyttöönsä dollarilla. Se on suosittu kulkuväline Kaliforniassa.

Sachin Ahuja ja Naveed Zafak vuokraavat kaupunkilaudat lyhyille matkoille kaupunkipyöräilyn tai kävelyn sijasta. He eivät ole joutuneet vaaratilanteisiin liikenteessä.

Tiina Leinonen

KATSO VIDEO!

Pari napakkaa potkaisua ja nappi pohjaan. Näin helposti pääsee matkaan moottoroidulla potkulaudalla. Vuokrattava kaupunkikulkuväline Bird on Kalifornian Santa Monicassa suosittu menopeli.

Laudalla päästelisi 24 kilometrin tuntivauhtia, mutta Bird tuntuu kiikkerältä ja jarruttaa äkäisesti töksähtäen, kun kaarran Sachin Ahujan ja Naveed Zafakin viereen.

Hei pojat, lähdetäänkö ajelulle?

– Totta kai! Ei kun, tässä laudassa ei olekaan tarpeeksi akkua, Ahuja skannaa älypuhelimellaan potkulaudan ohjaustankoa.


Sovellus kertoo, että laudalla ajaisi enää pari korttelia, mutta Ahujan ja Zafakin pitäisi päästä parin kilometrin päähän ostoksille.

– Otetaanko kaupunkipyörä, Lyft tai Uber?

Santamonicalalinen teknologiayritys Bird Rides on taksiyhtiö Uberin ja sen kilpailijan Lyftin ex-johtajan Travis VanderZandenin start up. Uuden ajan taksiyritykset ovat käytännössä vallanneet markkinat Los Angelesissa ja helpottaneet merkittävästi kulkemista kaupungissa.

– Etsitään toiset laudat, ehdottaa Zafak.

Lähdemme navigoimaan Bird-appilla lähimmän laudan luokse.

Birdit pesiytyivät Santa Monicaan syyskuussa. Yhtiön mukaan menopeleillä on yli 40 000 aktiivista käyttäjää.

Kun jokaista lautaa käytetään vähintään kolmesti päivässä, yritys tuo lisää välineitä liikenteeseen – tai poistaa käyttämättömiä.

Yhtiö on levittänyt Birdejään Kaliforniassa Santa Monicasta Los Angelesin puolelle, San Franciscoon ja San Diegoon asti. Se pyrkii kansainvälisille markkinoille. Tavoitteena on saavuttaa 50 markkina-aluetta vuoden loppuun mennessä.

Tänne Santa Monicaan laudat sopivat hyvin. Kaupungin liikennemääriä voisi verrata Helsinkiin tai Tampereen ruuhka-aikaan, joten meno on rauhallisempaa kuin Los Angelesin puolella.

Santamonicalaiset rakastavat kaikenlaisia menopelejä. Rannan pyörätie vilisee mitä erikoisimpia virityksiä. Jos kulkuvälineeseen saa valot vilkkumaan ja musiikin soimaan kovalla, niin aina parempi.

Birdit ovat kuitenkin hillityn asiallisia, väriltään mattamustia, ja niillä kelpaa huristella vaikka liikeneuvotteluun. Lounasaikaan pukumiehet kiitävät kaduilla takin helmat lepattaen.

– Normaalisti ajan pari korttelia hakemaan syötävää ja palaan takaisin, sanoo Ahuja.

Birdillä kiirehditään myös metrojunan kyytiin. Iltapäivisin ajelusta tulee nuorten ja perheiden huvia.

Ohitsemme huristaa kaksi tyttöä yhden laudan päällä.

– Tuo on laitonta, hihkaisee Zafak.

Tytöt pöläyttävät täydestä vauhdista tieltä ulos ja vatsalleen hietikolle.

Ahuja kehuu olevansa kokenut Bird-kuski, eikä ole koskaan joutunut vaaraan liikenteessä.

– Siskosta olen huolissani, koska hänelle sattui haveri.

Bird-kyytiä varten tarvitaan amerikkalainen ajokortti, 18 vuoden ikä ja kypärä, joita yhtiö jakaa ilmaiseksi. Paikallispoliisin pitäisi valvoa kypärän käyttöä, mutta yhtään kypäräpäistä Bird-kuskia ei ole liikenteessä näkynyt.

– Tämä oli ensimmäinen kerta, kun sovellus vaati skannaamaan ajokortin, kertoo Ahuja.

Vaatimus on uusi, koska turvallisuus on kuumentanut tunteita Santa Monicassa.

Toimitusjohtaja VanderZanden on henkilökohtaisesti vedonnut teinien vanhempiin, etteivät he antaisi lautoja ajokortittomien nuorten käyttöön.

– Näin teinien tekevän Birdeillä skeittilautatemppuja, Ahuja kertoo.

Santa Monican kaupunki on haastanut Bird-yhtiön oikeuteen lupien ja maksujen puuttumisesta. Ja kuka vastaa oikeuskuluista, jos joku kaatuu jalkakäytävälle jätettyyn Birdiin?

Pysäköimme laudat puiston reunaan. Seuraava asiakas kiiruhtaa saman tien lautoja kohti, mutta Birdin työntekijä ehtii ensin. Hän nappaa Birdit pakettiautoonsa.

Väsähtäneet laudat kerätään lataukseen ja viimeisetkin viedään pois pimeän tullen. Aamulla kello viiden ja kuuden välillä ne tuodaan jälleen Santa Monican kaduille.

Fakta

Näin kulkee kaupunkipotkulauta

Sovellus ladataan puhelimeen.

Gps paikantaa laudat. Sijainnit näkyvät puhelimessa.

Myös lautojen akkujen lataukset näkyvät.

Kulkee 24 km/h ja 24 km:n matkan.

Sovellus vaatii ajokortin ja maksukortin numerot.

Aloitusmaksu 1 USD (n. 0,80 eur), minkä jälkeen minuuttihinta 0,15 USD/ (0,12 eur).

Lukitaan sovelluksella.

Lukitsematon lauta kerryttää maksua 100 USD (n. 80 eur).

Laudan kadottamisesta veloitetaan 500 USD (n. 406 eur).

Tavoiteena on vähentää 40 prosenttia yksityisautoilua alle 3,2 km matkoilla.

Jätä kommentti

Lue lisää aiheesta

« »