REFRRER:path /

Jo kolmas suuri lentoturma 2018 – tiedot Nepalista viittaavat melkoiseen hämmennykseen

Turmakone vaurioitui onnettomuudessa erittäin pahoin.

Mikko Pulliainen

Tuoreimpien tietojen mukaan Nepalin pääkaupunki Kathmandun lentoasemalla tapahtunut onnettomuudesta on tulossa vuoden kolmanneksi pahin.

Paikallisten <a href=”https://thehimalayantimes.com/kathmandu/police-confirm-49-casualties-us-bangla-bs-211-crash-23-treatment/”>uutislähteiden</a> mukaan 49 ihmistä menehtyi kun bangladeshilaisen US-Bangla Airlinesin Bombardier Q400 -matkustajakone ilmeisesti suistui kiitotieltä epäonnistuneen laskeutumisen seurauksena.

22 ihmistä on sairaalahoidossa, eikä heidän vammoistaan ole toistaiseksi tarkempaa tietoa. Onnettomuus tapahtui maanantaina noin klo 10:30 Suomen aikaa, eli noin 14:30 paikallista aikaa.

Ilmailu-uutislähteiden <a href=”http://www.jacdec.de/2018/03/12/2018-03-18-us-bangla-dhc-8-400-crashed-on-landing-kathmandu/”>perusteella</a> koneen lentäjien kommunikointi Kathmandun lennonjohdon kanssa oli melkoisen sekavaa, joskaan turman tarkempaa syytä ei vielä ole tiedossa.


US-Bangla on pieni bangladeshilainen lentoyhtiö, joka operoi turmakone mukaanlukien seitsemällä koneyksilöllä. Bombardier Q400 on moderni kanadalaisvalmisteinen lyhyiden matkojen potkuriturbiinikone, joita lentää maailmalla vajaat 600 kappaletta. Suomea lähinnä olevat Q400-operaattorit ovat latvialainen airBaltic sekä norjalainen Wideroe.

Turmakone oli valmistunut vuonna 2001 SAS:n käyttöön. Sittemmin kone on lentänyt Royal Jordanian Airlinesin sekä Augsburg Airwaysin väreissä, kunnes se siirtyi US-Banglan kalustoon vuonna 2014. Ikänsä puolesta kone ei ole mitenkään erityisen vanha.

Kuluvana vuonna on sattunut kaksi Nepalin turmaa suurempaa lento-onnettomuutta. 71 henkeä sai surmansa, kun venäläisen Saratov Airlinesin Antonov AN-148 -suihkukone syöksyi maahan pian lähdettyään lentoon Moskovan Domodedovon lentoasemalta sunnuntaina 11. helmikuuta.

Alustavien tietojen mukaan lentäjät eivät olisi kytkeneet koneen nopeusantureiden lämmitystä päälle, minkä vuoksi koneen nopeusmittarit antoivat virheellistä tietoa ja lentäjät menettivät koneen hallinnan.

Viikkoa myöhemmin, 18.2., yhteensä 66 ihmistä sai surmansa, kun Iran Aseman Airlinesin ATR 72-200 -potkuriturbiinikone törmäsi maahan Iranin vuoristoseudulla. Iranilaisten onnettomuustutkijoiden tuoreen <a href=”http://avherald.com/h?article=4b511c15&opt=0″>väliraportin</a> mukaan lentäjät laskeutuivat pilvisessä säässä alemmaksi kuin lähestymismenetelmässä oli määritelty. Lisäksi koneen nopeus hidastui lähes sakkauksen rajoille.

Tämän jälkeen lentäjät lensivät koneen huonossa näkyvyydessä suoraan päin vuorenseinämää.

Molempien onnettomuuksien tutkinta on edelleen kesken, joten käsitykset niiden syistä voivat vielä muuttua.

Jätä kommentti