REFRRER:path /

Liikenne

Liikenne -aiheessa kerromme monipuolisesti liikenteestä, liikennevälineistä  ja liikenteeseen liittyvistä käytännön asioista.

« »

Saksalainen autoteollisuus testasi pakokaasuja ihmisillä ja apinoilla

25 vapaaehtoista hengitti testissä vaarallista typpidioksidia

STT, AFP

Frankfurt

Saksalainen autoteollisuus on käyttänyt ihmiskokeita pakokaasujen testaamisessa. Asiasta kertoivat tänään Süddeutsche Zeitung ja Stuttgarter Zeitung. Niiden mukaan 25 ihmiselle oli hengitytetty typpidioksidia tutkimuksessa, jossa selvitettiin sen vaikutuksia.

Typpidioksidi on typpioksideista kaikkein vaarallisin. Se voi muun muassa pahentaa astman oireita sekä johtaa hengitysteiden tulehduksiin ja keuhkojen vajaatoimintaan.

Vain muutama päivä sitten New York Times kertoi, että sama saksalaisen autoteollisuuden käyttämä tutkimusinstituutti EUGT oli käyttänyt testeissään apinoita.

Testeillä pyrittiin todistelemaan dieselin harmittomuutta ja puolustamaan sen saamia verohelpotuksia.


Ihmis- ja apinakokeita tehnyttä instituuttia rahoittivat autojätit VolkswagenBMW

ja Daimler

, jotka ovat sittemmin ottaneet etäisyyttä sen toimintaan. Autojätit päättivät toissa vuonna lakkauttaa EUGT:n. Instituutti lopetti toimintansa viime vuonna.

Muun muassa Saksan hallitus on tuominnut testit ja vaatinut autoteollisuudelta selvityksiä asiasta.

Pakokaasuja hengitettiin tuntien ajan

Ihmiskokeet typpidioksidilla tehtiin vuosina 2013–14 vapaaehtoisille koehenkilöille Aachenin yliopistollisessa sairaalassa. Kokeissa vapaaehtoiset hengittivät useiden tuntien ajan vaihtelevia määriä typpidioksidia.

Tutkijat eivät löytäneet koehenkilöistä merkittäviä oireita. Testiä on kuitenkin arvosteltu siitä, että niissä ei otettu huomioon muita ilmansaasteita eivätkä koehenkilöt olleet edustava otos koko populaatiosta.

Instituutin lausunnon mukaan yliopiston eettinen komitea hyväksyi testin.

Saksalainen autoteollisuus on ollut säännöllisten skandaalien keskellä jo useamman vuoden ajan. Skandaalien sarja alkoi vuonna 2015, kun Volkswagen tunnusti asentaneensa miljooniin autoihinsa huijausohjelmistoja, joiden ansiosta ne vaikuttivat vähäpäästöisemmiltä kuin mitä olivat.

Jätä kommentti

Lue lisää aiheesta

« »
  • Tuoreimmat