REFRRER:path /

Liikenne

Liikenne -aiheessa kerromme monipuolisesti liikenteestä, liikennevälineistä  ja liikenteeseen liittyvistä käytännön asioista.

« »

Saksalaisoikeus päättää tänään, voiko dieselautoilun kieltää kaupungeissa – Autokauppias: Ajokiellot tarkoittaisivat katastrofia

Hallinto-oikeus ilmoittaa tänään, ovatko ajokiellot perustuslain mukaisia. Asia viedään myös EU-tuomioistuimeen.

Käytettyjen autojen kauppiaat Kaiser Azam (oik.) ja Ibrahim Azam nojaavat hiljaiseksi muuttuneen kauppansa pihalla dieselautoon, joka uusimpia päästönormeja täyttämättömänä voi joutua pian ajokieltoon.

Visa Noronen

Berliini

Berliiniläisessä Azamin perheen käytettyjen autojen kaupassa on hiljaista. Autozentrum Sachsen on erikoistunut dieselautoihin. Nyt asiakkaita ei näy.

Tänään Saksassa odotetaan liittotasavallan hallinto-oikeuden päätöstä siitä, ovatko dieselautojen ajokiellot sallittuja ilmansaasteista kärsivissä kaupungeissa.

– Meille vanhojen dieselautojen ajokiellot tarkoittaisivat katastrofia, sanoo Kaiser Azam.

– Kukaan ei osta dieselautoja. Kaikki pelkäävät, sekä saksalaiset että ulkomaalaiset, kertoo hänen veljensä Ibrahim Azam.


Saksan ajokiellot koskevat kaikkia dieselautoja paitsi aivan uusimpia, tiukat Euro 6 -päästönormit täyttäviä autoja. Euro 6 -normien mukaisia autoja on Saksan 15 miljoonasta dieselistä vain pieni murto-osa.

Vanhat autot liikkuvat ajokieltojen aikana ja keskustojen ajokieltoalueille vain, jos ne on uusittu Euro 6 -säädösten mukaisiksi. Autonvalmistajat arvioivat, että ehkä puolet vanhoista dieselautoista ylipäänsä on mahdollista päivittää Euro 6 -normit täyttäviksi.

– Remontti maksaa auton omistajille tuhansia euroja, Kaiser Azam kertoo.

Suomalaisillekin autoja myyneille kauppiaille dieselautojen rajoitukset tarkoittavat isoja tappioita.

– Joudumme laskemaan autojen hintaa voimakkaasti ja myymään ne ulkomaille, Ibrahim Kaiser kertoo.

Kuluttajien luottamus huvennut dieselautoiluun

Berliini ei ole Saksan saastuneimpia kaupunkeja eikä ajokieltoja ole täällä ensimmäisenä luvassa. Silti kuluttajien luottamus dieselautoihin on tälläkin seudulla mennyt.

Läheisessä uusiin autoihin keskittyneessä Sommer Automobiliessa ei ole enää dieselautoja tarjolla, vaikka uudet autot olisivat Euro 6 -normien vaatimukset täyttäviä.

– En ole ottanut dieselautoja enää myyntiin, koska niitä ei kysytä, kertoo kaupan johtaja Kai Sommer.

Kyse ei ole vain berliiniläisten ostokäyttäytymisestä. Autoteollisuuden tietoja kokoavan Jatan mukaan koko Euroopassa dieselautojen rekisteröinnit vähenivät viime vuonna lähes kahdeksan prosenttia. Saksan autoliittokin (ADAC) kehottaa kaupungeissa ajavia nyt välttämään dieselauton ostamista.

Monille ajokiellot silti myös sopivat. Edim Ak tankkaa uuteen autoonsa dieseliä läheisellä huoltoasemalla.

– Hyvä vain, että ajokieltoja tulee. Ilmasta tulee puhtaampaa, Ak sanoo.

Heikko ilmanlaatu taustalla

Dieselautojen ahdistelun taustalla on kaupunkien huono ilmanlaatu. Viimeisimpien 25 vuoden aikana typpidioksidipäätöt ovat vähentyneet Saksassa yli puolella, mutta ilmanlaatu suurkaupungeissa on edelleen monesti huono.

Saksa on ollut mukana päättämässä EU:ssa typpioksidin raja-arvosta, joka ulkoilmassa on 40 mikrogrammaa kuutiometriä kohden. Tämä raja-arvo ylitetään säännöllisesti 37 saksalaiskaupungissa.

Huonoin ulkoilman laatu typpidioksidin osalta on Münchenissä ja Stuttgartissa, jossa kummassakin on lähes kaksi kertaa niin paljon typpidioksidia kuin raja-arvo sallisi.

Typpidioksidin suurin lähde on Saksassakin edelleen liikenne, noin 60 prosenttia. Eniten typpidioksidia päästävät ilmaan dieselautot. Dieselautojen päästöt ovat isoja, koska Saksassa ei ole välitetty niiden todellisista päästöistä.

Dieselautovalmistajien päästötestihuijaukset ovat olleet tiedossa, mutta niistä on vaiettu autoteollisuuden suojelemiseksi.

Fakta

Ajokieltoja dieselautoille

Saksassa ensimmäisinä Stuttgartin ja Düsseldorfin kaupungit ovat olleet asettamassa ajokieltoja vanhoille dieselautoille.

Liittotasavallan hallinto-oikeus päättää tänään, ovatko kiellot Saksan perustuslain mukaisia. Oli päätös mikä tahansa, asian puiminen jatkuu oikeudessa.

Jos Leipzigin tuomarit eivät itse siirrä asiaa EU-tuomioistuimen päätettäväksi, asia viedään muuta kautta EU-tuomioistuimeen.

EU-käsittely olisi Saksan hallitukselle erittäin hankala. Jos EU-tuomioistuin päättää, että EU-päätös sallii dieselautojen rajoitukset kaupungeissa kansalaisten terveyden takia Saksan liittovaltion vastarinnasta huolimatta, asia näyttäytyy todisteena siitä, että Saksan hallitukselle teollisuusyritysten edut ovat tärkeämpiä kuin kansalaisten terveys.

Kommentit

Näytä 10 20 30 40 50 kommenttia sivulla

Jätä kommentti

Lue lisää aiheesta

« »