REFRRER:path /
Anne Salminen
Terhi Huusko on nähnyt Kuhmon muutoksen yrittäjän näkökulmasta. Ikärakenteen muuttuminen on vaikuttanut liikkeen tarjontaan.

Malli yrittäjyyteen tuli vanhemmilta

Kun on lapsesta asti seurannut yrittäjän arkea, on Terhi Huuskolle ollut luontevaa jatkaa samalla tiellä. Yrittäjän on pysyttävä jatkuvasti ajan hermolla.

Anne Salminen

Kun Terhi Huuskoa pyytää kuvailemaan itseään yhdellä sanalla, hetken harkinnan jälkeen vastaus on ”ulospäinsuuntautunut”.

Jos Huusko olisi nuorena tiennyt tulevan vastauksensa, hän olisi todennäköisesti yllättynyt. Etenkin lapsuudessaan Huusko kertoo olleensa ujo.

Vuodet yrittäjänä ovat hioneet ujouden tilalle sosiaalista rohkeutta ja ulospäinsuuntautuneisuutta.

– Vaikea sanoa, että onko kyse vain aikuistumisesta vai juuri yrittäjyydestä, kun ei tiedä mitä on olla ei-yrittäjä, Huusko naurahtaa.

Huusko sai mallin yrittäjyyteen vanhemmiltaan Salme ja Eino Rusaselta, jotka aloittivat elintarvikealan yrittäjinä. Vuonna 1974 vanhemmat tekivät alanvaihdoksen ja ostivat Keitasen paperi ja kemikaalion, joka sijaitsi nykyisen Nordean paikalla.

Huusko opiskeli ylioppilastutkinnon jälkeen kauppaopistossa ja valmistui yo-merkonomiksi vuonna 1983. Yrittäjyyden lisäksi muita alahaaveita ei juuri ollut.

– Ehkä pyörittelin mielessäni jotain muitakin vaihtoehtoja, mutta ne olivat lähinnä sellaisia häivähdyksiä, ei mitään vakavaa, Huusko sanoo.

Vaikka Huusko ei ole tehnyt alanvaihdosta, hän pysyttelee jatkuvasti muutoksessa kiinni. Trendien seuraaminen on välttämätöntä etenkin kaupan alalla.

Käytännössä se tarkoittaa paitsi sitä, että yrittäjä seuraa perinteisten medioiden lisäksi sosiaalista mediaa ja kuuntelee päivityksiä ”katoavaksi luonnonvaraksi” kutsumiltaan edustajilta, hän tarkkailee myös paikkakunnan kehitystä.

Kuhmo on muuttunut melkoisesti Huuskon yrittäjävuosien aikana.

– Väki on vähentynyt ja ikärakenne on muuttunut. Meillä se näkyy esimerkiksi siten, että valikoima keskittyy nykyään lelujen sijaan enemmän sisustukseen, Huusko sanoo.

Paikkakunnan tämänhetkinen tilanne vaikuttaa Huuskon mielestä hyvältä.

– Nyt näyttää kivalta. Täällä on meneillään sellainen positiivinen vire, Huusko sanoo.

Vaikka toisinkin voisi luulla, saman alan yritysten väheneminen tuntuu Huuskosta ikävältä.

– Usein luullaan, että saman alan yritysten katoaminen olisi hyvä asia, mutta sitä se ei ole, Huusko sanoo.

– Mitä vähemmän yrityksiä, sitä vähemmän tarjontaa paikkakunnalla on. Usein se tarkoittaa sitä, että lähdetään toiselle paikkakunnalle ostoksille, Huusko sanoo.

Uudet yritykset Huusko toivottaa lämpimästi tervetulleeksi. Neuvoksi hän antaa, että kohderyhmä kannattaa harkita riittävän tarkasti etukäteen.

Kivijalkakauppiaiden haasteena on nykyään nettikaupan lisääntyminen. Mainostajat ovat onnistuneet luomaan tehokkaasti mielikuvan nettikauppojen halvemmista hinnoista, vaikka niin ei välttämättä todellakaan aina ole.

– Se ei tietenkään ole vain Kuhmon ilmiö, mutta näkyy täälläkin, Huusko sanoo.

Onko mikään yrittäjyydessä yllättänyt Huuskoa?

– Ei oikeastaan. Pienestä pitäen olen nähnyt, mitä yrittäminen on, Huusko sanoo. Yrittäjyys on Huuskolle työn sijaan elämäntapa. Kuumetta saa olla Huuskon sanojen mukaan ”jonkin verran”, ennen kuin työpäivä peruuntuu.

Yrittäjävuosien aikana on muodostunut näkemys siitä, millainen on hyvä yrittäjä.

– Uuttera. Rehellisyys on kaiken A ja O. Lisäksi pitää olla oikealla tavalla impulsiivinen ja uskaltaa ottaa riskejä, Huusko luettelee ja lisää vielä yhden asian.

-Samaan aikaan inhimillisyyttä ei saa koskaan kadottaa.

Jätä kommentti



Fakta

Perhe: Mies ja kolme lasta.

Kuhmon parhaiksi puoliksi Huusko nimeää puhtaan luonnon, harrastusmahdollisuudet ja turvallisuuden.

Lempipaikka: koti, mökki Lentiirassa, Kuhmo-talo.

Lempiväri: Sininen

Itseään "jouluhöperöksi" kuvailevan Huuskon lempisesonki on joulu.