Mielipiteet
Lukijan mielipide: Kainuun prikaatin vastuu varusmiesten onnettomuudesta ja talvikuljetusten turvallisuus
Maanantaina 30.11. Kainuun prikaatin miehistönkuljetusauto päätyi katolleen ojaan tiellä numero 900. Autossa oli 14 varusmiestä, joista yksi oli poikani. Onneksi vakavilta henkilövahingoilta vältyttiin. Haluan tässä yhteydessä toivottaa kaikille onnettomuusautossa olleille pikaista toipumista.
Miten onnettomuus pääsi tapahtumaan? Toivottavasti asia selvitetään perusteellisesti. Onnettomuudessa oli varmasti aineksia pahempaankin.
Miksi Puolustusvoimien autot ajoivat liukasta ja huonoa tietä, jota ei ollut edes hiekoitettu? Automarssipäivät ovat tiedossa hyvissä ajoin. Eivätkö Puolustusvoimat ja Destia tee yhteistyötä? Selvitetäänkö teiden kunto etukäteen? Vartiuksentie olisi kuitenkin isompi tie ja todennäköisesti paremmin hoidettu. Kuka tekee päätökset reitin valinnasta?
Mikäli yksittäinen autonkuljettaja toteaa maantien liian vaaralliseksi ajaa, onko hänellä mahdollisuus pysähtyä, ilmoittaa asiasta ja vaatia parempia olosuhteita, kuten hiekoitusta? Onko autoletkassa vaan pakko ajaa, vaikka se ei omasta mielestä olisi turvallista? Miten tämä asia huomioidaan kuljettajien koulutuksessa?
Minulle on kerrottu, että maanantaiaamuna lähtiessä oli keskusteltu ketjujen laittamisesta autoon. Kantahenkilökuntaan kuuluva oli sanonut, että ketjuja ei laiteta. Kenen päätös tämä oli ja millä perusteella se tehtiin?
Entäpä mikä osuus kiireellä oli onnettomuuteen? Kuulemani mukaan armeijassa monet asiat tapahtuvat kiireellä. Maanantaiaamunakaan ei saanut syödä kunnolla, kun oli kiire.
Ja lopuksi toivon Puolustusvoimien vastausta siihen, miten varusmiesten turvallinen kulkeminen varmistetaan jatkossa. Tiistaina on näiden varusmiesten paluumatka.
Tarja Heikkinen
Oulu