Mielipiteet
Näkökulma: Tekoäly kiihdyttää vauhtia koulutusalalla
Anas Al Natsheh, FT, yliopettaja, Kajaanin ammattikorkeakoulu, johtava teknologialiiketoiminnan kehitysasiantuntija CEMIS.
Joonas Tikkanen, KTM, projektityöntekijä, Kajaanin ammattikorkeakoulu, liiketoiminnan kehitysasiantuntija, CEMIS
Jonna Kalermo-Poranen, KTM, erityisasiantuntija, Kajaanin ammattikorkeakoulu
Tekoälyn ratkaisut Suomessa ja maailmalla
Tekoälyn tukemat ratkaisut ovat vähitellen tulossa koulutusalalle, mutta moni ei vielä ole niitä toteuttanut. Koneoppimisen ja luonnollisen kielen käsittelyn sovellukset ovat alkaneet muilta aloilta. Chatbot, eli tietokoneohjelma vastaamaan käyttäjien kysymyksiin internet-sivulla tai mulla alustalla, löytyy joiltakin ammattikorkeakouluilta Suomessa. Tekoälyn tukemia markkinaratkaisuja ovat myös esimerkiksi eri aineiden yksilölliseen opiskeluun tarkoitetut ohjelmat, virtuaaliset avustajat, kokonaiset oppimisen ekosysteemit, sekä sanelusta valmista tekstiä tuottavat ohjelmat. Markkinaratkaisut eivät välttämättä sovi sellaisenaan korkeakoulukäyttöön, vaan niiden kanssa on oltava valmis tekemään työtä ja kehittämään niitä edelleen omiin tarpeisiin sopivaksi tai ainakin työskentelemään käyttöönottoprosessissa yhdessä ratkaisua tarjoavan yrityksen kanssa.
Hyödyt koulutusalalla
Tekoäly luo tehokkuutta viestintään. Automaattisten vastausten avulla opettajille jää enemmän aikaa keskittyä olennaiseen kuten luentoihin ja tarkempiin ohjeistuksiin. Automaattinen arviointi ja palaute tehtävistä, esseistä ja kokeista ovat koneoppimisen ja luonnollisen kielen käsittelyn mahdollisuuksia. Myös chattibotit hyötyvät näistä teknologioista. Chatbot voi ohjata opiskelijaa monessa: opintoihin liittyvät asiat kuten rekisteröityminen, asuminen, kansainvälisyys, yhteystiedot, sekä linkit oikeille internetsivuille. Tällöin esimerkiksi opiskelijapalveluiden henkilöstö vapautuu keskittymään työnsä yksityiskohtiin huomattavasti enemmän. Ero voi olla viikkotasolla useita työtunteja, ja ainakin yhtä merkittävää on, että opiskelijat saavat perustiedot heti.
Kajaanin ammattikorkeakoulun (Kamk) AI - Tekoäly koulutuksen laadun ja opiskelijoiden menestyksen parantamiseen-hankkeessa kehitetään ja otetaan käyttöön tekoälyn tukemia toiminnallisuuksia opetustoiminnassa sekä chatbotia vuorovaikutukseen opiskelijoiden kanssa. Edellä kuvattuja hyötyjä tavoitellaan ensin kehittämällä ja sitten testaamalla toiminnallisuuksia opiskelijoiden, opiskelijapalveluiden ja viestinnän henkilökunnan sekä opettajien kanssa. Chattibotteihin tutustuminen luo opiskelijoille lisäarvoa sekä niiden teknisen käyttöönoton ja kehittämisen että liiketoimintahyötyihin tutustumisen kautta. Monessa yrityksessä palvellaan asiakkaita chattibottien avulla 24/7 ja työntekijät päivittävät ohjelmaa sekä vastaavat yksityiskohtaisempiin kysymyksiin sen kautta.
Tekoäly opiskelun apuna
Hankkeessa myös pilotoidaan koneoppimisen ja luonnollisen kielen käsittelyyn pohjautuvia toiminnallisuuksia Kamk-opintojaksoihin. Niitä pyritään kohdistamaan eri aloille kuten tietotekniikan, englannin kielen tai sairaanhoidon kursseihin. On tärkeää nähdä miten tehokkaasti eri sovellukset toimivat ja luoda menettelytavat, joilla Kamkin opettajat voivat vaivatta ottaa niitä käyttöön opiskelijoiden hyväksi. Menettelytapoja työstetään hankkeen aikana Kamkissa opetus- sekä opiskelijapalveluiden henkilöstön kanssa, ja hankkeen oppeja halutaan jakaa alueella toimivien koulutusorganisaatioiden hyväksi.
Hankkeella haetaan kestäviä vaikutuksia koulutustoimintaan. Tekoälyn tukemilla toiminnallisuuksilla pyritään reagoimaan nopeasti opiskelijoiden suorituksiin ja niissä tapahtuviin muutoksiin. Kun dataa kertyy, pystytään tunnistamaan mahdollisesti uusia haasteita, jopa yksittäisten opiskelijoiden tasolla. Optimaalisessa tilanteessa pystytään tarjoamaan oikeanlaista tukea opiskelijoille, mikä edesauttaa opintojen sujuvuutta ja edelleen auttaa pääsemään työelämään. Hanke tukee myös koulutusvientiä ja voi mahdollistaa tulevaisuudessa suurempia ryhmiä etätoteutuksissa. Niin ikään sujuvat kansainväliset koulutukset ovat yksi tapa lisätä kiinnostusta tulla Kainuuseen.
Kaksivuotista ESR-hanketta rahoittaa Pohjois-Pohjanmaan ely-keskus "Kestävää kasvua ja työtä 2014–2020" -rakennerahasto-ohjelmasta. Tekoälyä tutkitaan myös useammassa muussa uudessa Kamk-hankkeessa eri näkökulmista.