Talous

Autokauppa odottaa käännettä kehnon vuoden jälkeen — ”Kohti valoa ollaan menossa hitaasti, mutta varmasti”

Lähes puolet viime vuoden ensirekisteröinneistä olivat yritysten tekemiä. Kainuussa rekisteröitiin vähiten uusia henkilöautoja. Joulukuussa tuli yllätyksiä, kun uusi merkki nousi kuukauden myydyimmäksi.

Vuonna 2024 rekisteröitiin henkilöautoja 15,4 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna, kertoo Autoalan Keskusliitto. Uusia autoja rekisteröitiin reilut 74 000 kappaletta.

Autokaupan alakulo näkyi myös Kainuussa, jossa rekisteröintien määrä putosi 5,9 prosenttia. Rekisteriin pääsi 460 henkilöautoa. Kainuussa rekisteröitiin uusia henkilöautoja maakunnista vähiten kuten edellisenäkin vuonna. Toiseksi vähiten rekisteriin pääsi uusia autoja Keski-Pohjanmaalla 635 autoa.

Keskusliiton mukaan autokauppa kuitenkin virkistyi loppuvuoden aikana. Joulukuussa uusia henkilöautoja rekisteröitiin 6 283, mikä on 8,3 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Autoala odottaakin sen perustella kuluvalle vuodelle 10 prosentin kasvua ensirekisteröinteihin.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Pakettiautoja rekisteröitiin 9 735 kappaletta, mikä on 11,7 prosenttia edellistä vuotta vähemmän. Pakettiautoja rekisteröitiin joulukuussa 778 kappaletta, mikä on 9,5 prosenttia vähemmän kuin edellisen vuoden joulukuussa.

Ensimmäistä kertaa koskaan koko Suomen autokannasta yli kymmenes on ladattavia. Ensirekisteröidyistä henkilöautoista ladattavia oli lähes puolet, joista noin kolmannes täyssähköautoja ja viidesosa ladattavia hybridejä.

Automerkeistä Toyota piti pintansa tammi-joulukuussa piikkipaikalla 17,2 prosentin markkinaosuudella ennen Volvoa ja Skodaa. Sen sijaan joulukuussa Skoda rynnisti myydyimmäksi merkiksi 945 autollaan ennen Volkswagenia ja Toyotaa.

Automalleista Teslan Model Y kiilasi Toyotan kolmikon väliin koko vuoden tilastossa, mutta oli ykkönen joulukuun ensirekisteröinneissä. Teslan kaksoisvoiton joulúkuussa varmisti Model 3 ennen Skodan Kamiqia ja Toyota Corollaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kainuussa Toyotaa myyvän No-Pan Auton myyntipäällikkö Harri Lumpo kertoo, että tilauskanta on kohtalainen, kun ottaa huomioon automarkkinat.

– Vuosi 2024 meni osaltamme yli maahantuojan asettamista tavoitteista eli siinä mielessä vaikea vuosi selätettiin. Käytetyissä autoissa olemme onnistuneet lisäämään myyntiä, Lumpo kertoo Kainuun Sanomille.

Lumpo ennustaa ensi vuodelle pikkuhiljaa nousevaa suhdannenäkymää eli Toyotalle parempaa vuotta. Lumpo odottaa edelleen vahvistuvaa markkinaosuutta, kun mallisto uudistuu tänä vuonna ja nykyiset mallit päivittyvät.

– Oman lusikkansa soppaan laittavat tiukentuvat päästönormit, joita EU asetti vuodesta 2025 eteenpäin.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Lumpon mukaan kaikki automerkit joutuvat pähkäilemään, millä malleilla päästään alle EU:n asettaman tiukentuvan päästörajan.

– Korkomarkkinoiden lasku antaa toki asiakkaille merkkejä paremmasta. Sen odotetaan nostavan kysyntää kesään mennessä. Kohti valoa ollaan menossa hitaasti, mutta varmasti, Lumpo uskoo.

Pahin vaikuttaisi kuitenkin olevan ohi, sillä asiakastilaukset ovat olleet loppuvuonna 2024 reilun 14 prosentin kasvussa.
Myyntipäällikkö Harri Lumpo kertoo, että Toyota saavutti tavoitteensa Kainuussa. Kuva: Juha Neuvonen

Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausalan mukaan vuosi 2024 on ollut haastava uuden auton kaupalle, kun kuluttajien luottamus talouteen on ollut matalalla, eivätkä laskevat korot vielä ole näkyneet ostokäyttäytymisessä.

– Uusien henkilöautojen rekisteröinnit jäivät todella kauas viimeisen kymmenen vuoden keskiarvoisista vuosimyynneistä, peräti 30 prosenttia matalammalle tasolle, Lausala toteaa tiedotteessa.

Toimitusjohtajan mielestä pahin vaikuttaisi kuitenkin olevan ohi, sillä asiakastilaukset ovat olleet loppuvuonna 2024 reilun 14 prosentin kasvussa.

– Odotamme tämän perusteella vuodelle 2025 noin 10 prosentin kasvua ensirekisteröinteihin, Lausala kertoo.

Autoliikkeissä käytettyjen henkilöautojen kauppaa käytiin vuonna 2024 noin 5 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Kainuussa käytettyjen kauppa pysyi lähes viime vuoden tasolla. Omistajaa vaihtoi lähes 8 500 autoa.

Täyssähköautojen osuus autoliikkeiden myymistä käytetyistä autoista kasvoi 5,4 prosenttiin edellisvuoden 3,8 prosentista.

Vuonna 2024 rekisteröitiin yhteensä 3444 kuorma-autoa. Määrä on 12,8 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna. Sähkö- ja kaasukäyttöisten kuorma-autojen osuus ensirekisteröidyistä kuorma-autoista kasvoi merkittävästi, ja oli yhteensä 7,2 prosenttia vuonna 2024. Vuonna 2023 osuus oli 3,4 prosenttia. Vähäpäästöisten kuorma-autojen määrän kasvuun vaikutti sähkö- ja kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuki, joka valitettavasti päättyi vuoden 2024 loppuun.

Uusia linja-autoja rekisteröitiin vuonna 2024 aikana 561 kappaletta, mikä on noin 125,3 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Linja-autojen rekisteröintimäärän kasvua selittää julkisten hankintojen suuri määrä vuonna 2024.

Vähäpäästöisten työsuhdeautojen verokannustimen jatkuminen vuoteen 2029 asti on tarpeellinen piristysruiske autokaupalle.

Suomessa vuonna 2024 uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä noin puolet, 48 prosenttia, oli yritysten tekemiä. Yritysten ostamissa henkilöautoissa vähäpäästöisten autojen osuus korostui. Kaikista yritysten ostamista henkilöautoista 55,9 prosenttia oli ladattavia, joista täyssähköautoja oli 32 prosenttia ja ladattavia hybridejä 23,9 prosenttia. Työsuhdeautoissa täyssähköautojen osuus oli 44 prosenttia vuonna 2024.

Kaikista Suomessa ensirekisteröidyistä henkilöautoista ladattavia oli 49,6 prosenttia, joista 29,5 prosenttia täyssähköautoja ja 20,1 prosenttia ladattavia hybridejä.

Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kertoo, että ladattavien autojen määrä ylitti 10 prosentin rajan autokannasta vuonna 2024, ja työsuhdeautojen rooli tässä kehityksessä on ollut merkittävä.

– Vähäpäästöisten työsuhdeautojen verokannustimen jatkuminen vuoteen 2029 asti on tarpeellinen piristysruiske autokaupalle, Kallio uskoo.

Yksityishenkilöillä ladattavien henkilöautojen ostaminen korostui eniten ikäluokassa 40-49 vuotiaat, joiden ostamista henkilöautoista 52,2 prosenttia oli ladattavia.

Henkilöautojen ensirekisteröinneissä 46,4 prosentissa haltijan kotimaakunta oli Uusimaa. Uudellamaalla uusista autoista 33,1 prosenttia oli täyssähköautoja ja 21,8 prosenttia ladattavia hybridejä.

Muista manner-Suomen maakunnista ladattavien autojen osuus oli suuri myös esimerkiksi Pohjois-Pohjamaalla, jossa ladattavien täyssähköautojen osuus ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli 31,1 prosenttia ja ladattavien hybridien 18,6 prosenttia.

Romutusikä on kasvanut viime vuosikymmenten aikana noin 4 vuodella. Kainuun ja Lapin teillä ovat maan vanhimmat henkilöautot, sillä romutukseen ne päätyvät keskimäärin 24,9 ja 24,4 vuoden ikäisinä.

Henkilöautojen ensirekisteröinnit malleittain 2024
MerkkiMalli20242023muutos (%)
TOYOTACOROLLA2 9204 121-29,14
TOYOTAYARIS CROSS2 8952 06839,99
TESLAMODEL Y2 3884 904-51,31
TOYOTAYARIS2 3672 2644,55
VOLVOEX302 042248 408,33
SKODAOCTAVIA1 9732 600-24,12
NISSANQASHQAI1 7611 29935,57
VOLVOXC601 7262 376-27,36
SKODAENYAQ1 6952 474-31,49
Henkilöautojen ensirekisteröinnit merkeittäin 2024
1.TOYOTA12 46414 267-12,64
2.VOLVO7 8057 2937,02
3.SKODA7 3798 821-16,35
4.VOLKSWAGEN6 5797 637-13,85
5.KIA5 3146 605-19,55
6.MERCEDES-BENZ3 8795 373-27,81
7.TESLA3 7186 140-39,45
8.BMW3 5054 974-29,53
9.HYUNDAI3 1002 44526,79
10.NISSAN2 9562 64011,97
Kommentoi Ilmoita asiavirheestä