Mielipiteet

Lukijan mielipide: Ammattiliikenne petettiin

Koko viime vuosi meni ja puhuttiin ns. "ammattidieselistä," joka olisi auttanut merkittävästi ammattiliikenteen kustannuksiin. Samalla olisi tullut merkittävää hyötyä vientiteollisuudelle ja myös kuluttajille, kun logistiikkakustannukset olisivat alentuneet.

Istuva hallitus ei sitä halunnut edistää, vaikka puheet olivat lupaavat alkuvuodesta.

Hallituspuolueiden muutamat kansanedustajat hakivat vaatimuksillaan irtopisteitä ammattiliikenteen harjoittajilta ja lupasivat pitää kiinni vaatimuksistaan. Kuinka kävi loppuvuodesta?

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Hiljaisuus vallitsi, kun valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) laittoi vaatimuksille stopin, muu hallitus taputti vihreitä käsiään ja asian käsittely siirrettiin seuraavan hallituksen vastuulle, niin kuin monet muut ns. hankalat ja kiusalliset asiat.

"Ammattimainen kuorma-autoliikenne on maksanut osansa vihreässä siirtymässä, joten ala on syytä palkita siitä."

Ymmärrys ammattiliikenteen ongelmiin ja yrittäjyyteen ylipäätään on tämän hallituksen aikana ollut varsin vaatimaton.

No, nyt varmaankin, kun vaalikiima alkaa nousemaan, oletan, että tämäkin asia nousee agendalle.

Ammattiliikenne, kuorma-autot, linja-autot ja taksit ovat kyllä saaneet vaatimuksia vihreämmän ja kalliimman käyttövoiman, biodiesel/uusiutuvan muodossa. Nämä vaatimukset ja vihreään siirtymä ovat nostaneet ammattiliikenteen kustannustasoa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Nyt, kun ammattimainen kuorma-autoliikenne on osallistunut vihreän siirtymän edistämiseen ja maksavat siitä kalliimman polttoaineen muodossa, olisi aika poistaa alalta ajoneuvovero, käyttövoimavero, dieselvero.

Hyvällä verolla on monta nimeä.

Ammattimainen kuorma-autoliikenne on maksanut osansa vihreässä siirtymässä, joten ala on syytä palkita siitä.

Kirjoittaja on kuhmolainen ammattiautoilija.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä