Mielipiteet

Kirjoittajat esittävät, että hallitus kehysriihessään huhtikuun puolivälissä vakinaistaa korjausvelkaohjelman vuotuiseksi ja rahoitusta osoitetaan 300 miljoonaa euroa vuosittain. Kuva: Ida Paavoseppä / Arkisto

Lukijan mielipide: Tiestön korjausvelkapaketti vakinaistettava 300 miljoonaan euroon

Hallitus on päättänyt vaalikaudelle 2023–2027 väylien reilun puolen miljardin korjausvelkapaketista. Se on tärkeä osa investointipakettia, mutta tiestön parantaminen ei saa jäädä tähän.

Esitämme, että hallitus kehysriihessään huhtikuun puolivälissä vakinaistaisi korjausvelkaohjelman vuotuiseksi ja rahoitusta osoitettaisiin 300 miljoonaa euroa vuosittain.

Väylävirasto on vahvistanut, että tänä vuonna päällystetään 4 000 kilometriä. Viime vuonna jäätiin alle 1 700 kilometriin. 4000 km päällystäminen mahdollistui sillä, että hallituskaudelle on osoitettu korjausvelan purkuun 520 miljoonaa euroa, josta vuonna 2024 saadaan käyttöön 250 miljoonaa euroa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Liikennejärjestelmäsuunnitelman parlamentaarinen päivitystyö on käynnissä ja hallitus käsittelee sen vuosien 2024–2025 vaihteessa, minkä jälkeen se etenee eduskunnan käsittelyyn.

Suunnitelman valmistelutyössä määritetään, miten teistä pidetään huolta ja miten niitä kehitetään. Korostamme, että tavaraliikenteen on oltava Liikenne 12-suunnitelman kärjessä.

Myös alempiarvoisten teiden ylläpito on huomioitava, koska siellä liikkuu säännöllisesti merkittävässä määrin maa- ja metsätalouden sekä elintarvike- ja jätealan kuljetuksia.

Kumipyörillä liikkuu 90 prosenttia tavaroista.

Kehittämisrahasta 45 prosenttia kohdistuu tieverkolle ja 51 prosenttia raiteille. SKAL on jo aiemmin esittänyt, että tiestölle on varattava 55 prosentin osuus.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Yritysten ja elinkeinoelämän näkökulmasta on perusteltua, että tiestö on painopisteenä. Kumipyörillä liikkuu 90 prosenttia tavaroista.

Hyväkuntoinen tie vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä, ja siksi tiestön kehittäminen on myös ympäristöteko.

Myös liikenneturvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden merkitystä tulee korostaa jo liikennejärjestelmäsuunnitelmassa. On tärkeää, että turvallisuus huomioidaan kaikissa tiestön kehittämistoimissa ja uusissa tiehankkeissa.

Esimerkiksi ohituskaistojen ja keskikaiteiden avulla lisätään sujuvuutta sekä estetään kohtaamisonnettomuuksien syntyminen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kirjoittajat ovat kuljetusyrittäjiä, jotka muodostavat Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n työvaliokunnan.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä