Mielipiteet

Lukijan mielipide: Yöjuna kulkeeko taas, kuka maksaa?

Viimeaikoina on noussut keskustelu yöjunayhteydestä Kajaanista Helsinkiin. Tämähän on ollut jo vuosien hankkeena, jossa ei ole tapahtunut mitään lupauksista huolimatta.

Yhteys voi olla monella tapaa hyödyllinen, jos siihen riittäisi matkustajia. Epäillä sopii muun muassa seuraavista tekijöistä.

Kajaanista pääsee junalla parhaillaan Helsinkiin 6 tunnissa ja lähtöjä pitkin päivää. Toki nykyinen yöjuna Oulun kautta on erikoinen järjestely.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Toinen kysymys on, miten 6 tunnin matkasta saadaan yöjuna? Voiko olla esimerkiksi, että lähtö olisi 21.00 tai 22.00, jolloin juna on Helsingissä 03.00 - 04.00. Mihin virastoon tms. silloin mennään? Kärvistelläänkö siihen saakka rautatieaseman tiloissa, kunnes paikat aukeavat? Mikä ylipäätään yöjunan aikataulu olisi järkevää?

Koska on vahva epäilys siitä, että matkustajamäärät eivät riitä VR Oy:llä kannattavaan toimintaan, niin tuleeko valtio (veronmaksajat) tueksi?

Viimeisten Kainuun mediatietojen mukaan vaikuttaa siltä, että omistajanohjausta tehdään suoraan eduskuntatasolta kainuulaisten edustajien toimesta. Eihän se niin voi olla, että VR Oy:tä johdetaan tai ohjaillaan parlamentaalisesti.

VR:n johto ja hallitus on kummallisessa välikädessä, koska valtio omistaa VR Oy:n sataprosenttisesti. Johdon ja hallituksen tulee huolehtia vain kannattavasta toiminnasta ja tuloksen tekemisestä eikä aluepolitiikasta. Omistaja käyttää valtaa yhtiökokouksessa, eikä puutu operatiiviseen toimintaan.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Valtion (veronmaksajat) omistajuus on johtamassa myös siihen, että valtio blokkaa kilpailijat pois junaliikenteestä, kun ollaan suunnittelemassa 10 vuoden kilpailusuojaa, EU:n ohjeistuksesta välittämättä. Näin raiteille ei synny kilpailua muualle kuin pääkaupunkiseudulle raitio- tai lähijunaliikenteessä.

Tampereella raitioliikenne meni, kas kummaa, Valtion Rautatiet Oy:lle "muodollisesti" kilpailuttamalla.

Henkilöliikenne bussien osalta on kyllä kilpailutettu kohta 30 vuoden ajan. Miksi raideliikenne suojataan?

Valtion Rautatiet Oy:lle rakennetaan edellä mainitun suojan puitteissa ylivoimaista kilpailuetua siihen saakka, kun mahdollinen raideliikennekilpailutus alkaa. Riskitöntä VR:n johdolle, kun on monopolin antama suoja.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Tämä on outoa toimintaa markkinataloudessa, jonka perään myös eduskunnassa huudellaan. Olisi reilua, avointa ja tasapuolista, jos raideliikenne, niin henkilö-, kuin tavaraliikenteen osalta avattaisiin kilpailulle välittömästi.

Tietenkin on toivottavaa, että Kainuun saavutettavuus eri yhteyksin paranee ja on toivottavaa, että yöjuna viheltää Kajaanista Helsinkiin, mutta edellä mainitut seikat huomioon ottaen se ei ole todennäköinen lähiaikoina.

Jaakko Kyllönen

liikenneyrittäjä

aluevaltuutettu (kok.)

Kuhmo

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä