Koti-Kajaani

Mielipide: Oulujärvioikaisu Kouvola-Porvoo-Vantaa -puhkaisua parempi

Kajaanin edellinen valtuusto päätti viimeisessä kokouksessaan laittaa yksimielisesti 1.4 milj euroa Itäradat-osakeyhtiöön. Se on vastaveto Turun ja Tampereen tunninjunahankkeille. Myös ja erityisesti cityvihreä vasemmisto antoi lämpimän tukensa hankkeelle. Sillä voitaisi parantaa vaikutusalueen saavutettavuutta Vantaa-Porvoo-Kouvola rataoikaisulla. Matka lyhenisi 27 km ja matka-aika 10–20 minuuttia. Oikorata läpäisisi neitseellisen maaseutualueen tuomatta sinne mitään uutta, koska yhtään asemaa ei kannattaisi eikä pitäisi välille rakentaa.

Sureksi kysymysmerkiksi jää, toteutuuko oikaisu ollenkaan, mutta aikaisin rakentaminen lienee mahdollista vasta 20–25 vuoden kuluttua.

Nopeus on tietysti valttia, mutta Kajaani-Helsinki välille on myös pontevasti ajettu mahdollisimman hidasta yöjunavuoroa. Imagohyötyä oikaisusta saattaisi sitten vuosikymmenten päästä syntyäkin, mutta muut vaikutukset jäisivät kyllä pieniksi. Väyläviraston liikennesuoritteiden mukaan rautatiet tekevät vain 10% maaliikennesuoritteista maantieliikenteen 90 %:iin verrattuna (kuljetettuja kilometrejä, tonneja, henkilöitä). Ja nopeudella lienee merkitystä vain henkilöliikenteessä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kaupungilla ja sen vaikutusalueella olisi kuitenkin paljon isompi potti saatavissa ja paljon nopeammin ja paljon halvemmalla. Tieoikaisu Oulujärvellä Toukansaaren kautta Ouluun tuo ajallisesti ja kilometreissä yhtä suuren hyödyn, mutta siihen paljon isompaan 90%:iin liikenteestä. Eli kymmenkertainen saavutettavuushyöty ja samalla häviäisi iso määrä myös CO2-päästöjä.

Mutta oikotiellä olisi paljon isompi vaikutus myös Kajaanin talouteen. Toukansaari on varattu kaavoituksessa matkailupalvelurakentamiseen. Matkailu toisi paljon työpaikkoja. Oulujärven saavutettavuus ja virkistyskäyttö paranisivat, mistä olisi maakunnalle iso hyöty työllisyyden, talouden ja imagon kannalta. Ärjän saareenkin olisi paljon helpompi piipahtaa.

Tien vaikutusalueelle syntyisi paljon haluttuja asuin- ja mökkitontteja. Kajaani olisi paljon halutumpi asuinpaikka, kun sen länsiosia voitaisiin paremmin kehittää. Eli tähän hankkeeseen voisi samassa suhteessa laittaa yli 10 milj omia euroja, mutta se syntyy "ilmaiseksi", jos vain kaupungilla on siihen yksimielinen tahto.

Hannu Kemppainen

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä