Viihde
Mystiset vihjeet jatkuvat Babylon Berlinin kolmannella kaudella – Anno-veli ilmestyy taas Gereon Rathille ja natseja alkaa vilahdella erilaisissa yhteyksissä
Babylon Berlin
★★★★★ Saksalaisen rikosdraamasarjan kolmas kausi alkaa unenomaisesti: rikoskomisario Gereon Rath (Volker Bruch ) astelee portaita alas jäykkänä ja tärisevänä. Hänen ympärillään leijuu erivärisiä papereita, ja kaiteesta putoaa roikkumaan hirttäytynyt mies. Ulkoa kaikuvat huudot kiihtyvät. Pörssi on selvästi romahtanut.
Aikaisempaan tietoon pohjautuvat yksityiskohdat ovat sarjan polttoainetta. Ne perustuvat niin historiallisiin faktoihin kuin edellisistä osista saatuihin vihjeisiin. Vihjeitä tulee sellaista tahtia, että edellisten kausien kertaaminen on tarpeen.
Toisen kauden lopussa Rath tunnisti maan alla kohtaamansa hypnotisoijan veljekseen Annoksi, jonka hän kokee jättäneensä kuolemaan ensimmäisessä maailmansodassa. Mutta onko Anno tosiaan hengissä vai traumatisoituneen Gereon Rathin mielikuvitusta?
Alkukohtauksen jälkeen palataan viisi viikkoa taaksepäin, syyskuuhun 1929. Eletään edelleen Weimarin tasavallan kukoistusta, mutta poliittisia yhteenottoja on ilmassa. Talous ylikuumenee, ja tavalliset ihmiset ostavat osakkeita pankkilainalla. Kenen etu on kaupata niitä ja vakuuttaa, että kohta kaikki rikastuvat?
Kommunistien ja kansallissosialistien teot sekoittuvat. Natsit pääsevät monta kertaa pälkähästä, kun kommunistit junaillaan syyllisiksi. Ajan merkkien tunnistaminen on vahvojen etu, sanotaan sosiaalidemokraattiselle poliisijohtaja Zörgiebelille, joka meinaa vastustella.
Natsit ovat Berliinissä vasta pieni ääriryhmä. Puolisotilaalliset joukot vilahtavat kuvassa silloin tällöin hakaristi hihassa ja paha mielessä.
Natsien pahuus on melkein ainoa alleviivattu asia, kun sarjassa muuten riittää yllätyksiä.
Vanha Berliini on herätetty henkiin kalliilla
Rathin parina työskentelee poliisitutkintoa opiskeleva Charlotte Ritter (Liv Lisa Fries ), moderni ja terävä nuori nainen. Hänen kauttaan tutustutaan 1920-luvun muotiin, Berliinin vilkkaaseen yöelämään ja naisten vapautumiseen. Tietysti juoneen kuuluu, että miehet käyttävät valtaansa lannistaakseen Ritterin.
Ritterin ja Rathin välillä on vetoa, mutta Rathilla on kumppanina veljensä vaimo. Tämänkin taustalla tuntuu olevan arvoituksia, jotka eivät hetkessä aukea.
Taiteet kukoistivat Weimarin tasavallassa, jossa tehtiin jo ensimmäisiä äänielokuvia. Elokuvastudio on tällä kertaa murhatutkinnan päänäyttämö. Laulu- ja tanssikohtaukset ovat sarjan esteettisintä antia, vaikka niiden musikaalimaisuus voi myös ärsyttää.
Muutenkin kannattaa olla tarkkana myös visuaalisesti, sillä vanha Berliini on herätetty henkiin Manner-Euroopan kalleimmalla tv-sarjabudjetilla. Musiikki ja muu äänimaailma on viimeisen päälle mietittyä.
Saksan kieli oli ensimmäisellä kaudella virkistävää vaihtelua englannille. Senkin lumo toimii edelleen. Jos hetken käy mielessä, toistaako sarja jo itseään, kohta katsojaa taas viedään.
Onneksi luvassa on ainakin vielä neljäs kausi. Sarja perustuu Volker Kutscherin romaaneihin, joita on kirjoitettu jo kahdeksan osaa ja joissa edetään natsikaudelle.
TV1 klo 22.00 ja Yle Areena