Tätä automallia on odotettu – Volvon EX30:stä odotetaan menestystä monesta syystä

Autokuumeessa eläville tai muutoin uusien autojen lanseerauksia seuraaville tämä viikko oli tärkeä ajankohta, sillä nyt julkistetulta Volvo EX30 -mallilta odotetaan menestystä monesta syystä.

Volvo EX30 esiteltiin kesäkuun ensimmäisellä viikolla. Mallista odotetaan jopa Volvon suosituinta mallia.

Kajaanissakin auton ensiesittely on herättänyt jo suurta mielenkiintoa hyvin erilaisissakin asiakasryhmissä.

- Kyllä automallia on odotettu. V40 kun jäi pois valikoimasta, niin moni Volvo-asiakas on odotellut tätä uutta pienemmän segmentin autoa, kommentoi automyyjä Tomi Kostet Wetteri Auto Oy:stä Kajaanissa.

Volvon EX30 luokitellaan pienikokoiseksi citymaasturiksi. Käytännöllisesti voi sanoa, että auto on korkeampi kuin tavanomaiset autot, mutta esimerkiksi pituudeltaan auto on hyvin kompakti.

- Pienen kokoluokan auto menee varmasti monen autoilijan pienen perheen tarpeisiin tai isomman perheen kakkosautoksi. Hintaluokka on edullinen premium-luokan uudeksi autoksi ja sen ansiosta myös yksityisleasing hinnat pysyvät edullisena, Kostet sanoo.

Hän uskoo, että juuri yksityisleasingin kautta useimmat asiakkaat päätyvät tilaamaan tämän mallin.

Volvo EX30 esiteltiin Suomessa kesäkuun toisella viikolla jälleenmyyjien kautta lähetetyn videostriimin kautta. Kuvan vertailussa vasemmalla on aiemmin myyntiin tullut XC40. Oikealla uusi EX30.

Mikä sitten tekee tästä automallista erittäin kilpailukykyisen muihin sähköautomalleihin verrattuna? Kysymykseen on useita vastauksia:

-Volvo on tehnyt aina kokoluokassaan maailman turvallisimpia autoja, joten tässäkin mallissa juuri turvallisuus on yksi tärkeimmistä valintakriteereistä kilpailijoihin nähden. Tähän malliin on saatavilla myös sellaisia varusteita mitä muut kilpailijat eivät tarjoa tässä hintaluokassa ollenkaan, Kostet aloittaa.

Moni varmasti yllättyy positiivisesti myös uuden mallin hinnasta: Mallisto alkaa 36900 eurosta.

Heti julkistamisen yhteydessä eräs suomalaismedia otsikoi Volvon EX30:n jutun: Pieksee suorituskyvyssä kaikki hintaluokkansa autot. Eli EX30:n nelivetomalli kehittää tehoja hevosvoimiksi laskettuna 428 ja kiihtyvyydeksi nollasta sataan kerrotaan 3,6 sekuntia. Kyseessä on Volvon historian nopeimmin kiihtyvä auto. Mikä muu alle 50000 euron auto kykenee samaan?

Muotoilun kannalta Volvon aiemmin julkaisema sähköautomalli C40 on saanut kehuja ja nyt tämä EX30 jatkaa selvästi samaa tyyliä. EX30 kuvastaa kaikkia Volvon suunnitteluarvoja pienemmässä muodossa. Auton erottaa heti sähköautoksi suljetun keulamaskin ja Thorin vasara -ajovalojen digitaalisen tulkinnan myötä.

Etenkin keulassa Volvo EX30:ssa on aikaisemmista malleista hyvin tuttuja merkin piirteitä.

Volvossa nähdään, että EX30-malli on yksi askel kohti täysin sähköistä autoilua. Vuodesta 2030 eteenpäin kaikki uudet Volvot ovat sähköllä liikkuvia. Millaisia kysymyksiä yleisesti sähköautoiluun siirtymistä miettiviltä asiakkailta on tullut?

- Yleisin mietinnän aihe on juuri akun riittävyys talviautoilussa. Ja tämä tuo juuri Volvolle sen etulyöntiaseman, kun Volvon mallit on aina suunniteltu pohjoisen olosuhteisiin, Tomi Kostet vastaa.

Millaisia kokemuksia aiemmilta Volvon sähkömallien omistajilta on kuulunut?

- Kyllä nykyiset sähköisten Volvojen omistajat ovat olleet todella tyytyväisiä. Eivätkä omien sanojen mukaan ole kyllä pois vaihtamassa. Poikkeuksetta kaikki ovat olleet positiivisesti yllättyneitä siitä, miten vaivattomasti täysin sähköisellä Volvolla on pärjännyt päivittäisessä käytössä. Vaikka monella on juuri ollut isojakin ennakkoluulojen siirtyä pois polttomoottoritekniikasta.

Volvo EX30:ssa pikalataus 10-80 prosenttiin onnistuu kaikissa malleissa alle puolen tunnin, lataustehot ovat maksimissaan joko 130 tai 150 kW.

Edullisimmassa Volvo EX30 -versiossa (alk. 36900 €) toimintamatka on 344 kilometriä ja varsin sähäkkä 5,7 sekunnin kiihtyvyys satasen nopeuteen. Akun kokona on 51 kWh. EX30 Single Extended -mallissa (akkukoko 69 kWh) toimintamatka on hyvissä olosuhteissa peräti 480 kilometriä.

Volvo EX30:n etupenkkien ja ohjauslaitteiden näkymää takapenkin keskipaikalta katsottuna.

Varustelutasoja on kolme: Core, Plus ja Ultra. Jo edullisimmassa varusteita on todella laajasti, sillä Coressa on esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin, lämmitettävä ratti, akun esilämmitys sekä parkkikamerat kumpaankin suuntaan. Arvokkaimpaan varustelutasoon tulee muun muassa panoraamalasikatto ja 22 kW:n sisäinen laturi.

Auton myynti Suomessa alkoi käytännössä 8. kesäkuuta. Ensimmäiset koeajoautot saapuvat jälleenmyyjille ihan loppuvuodesta ja asiakastoimitukset alkavat ensi vuoden alussa.

Tutustu tarkemmin Volvo EX30 >>

Kajaanin seudulla Volvot myy Wetteri >>

Volvo EX30 - Teknisiä tietoja

Akun koko (netto-brutto, kWh): 49-51 / 65-69 / 65-69

WLTP-säde, arvio (km): 344 / 480 / 460

WLTP-kulutus, arvio (kWh / 100 km): 16,7 / 15,7 / 16,3

Suorituskyky, teho : 272 / 272 / 428 hv

Vääntömomentti : 343 / 343 / 543 Nm

Kiihtyvyys: 0-100km: 5,7 / 5,3 / 3,6 s

Huippunopeus: 180 km/h

Mitat: Pituus: 4 233 mm, leveys: 1 837 mm, korkeus: 1 549 mm, akseliväli: 2 650 mm

Omamassa : 1 833 / 1 830 / 1943 kg

Tavaratila takana: 318 l

Tavaratila edessä: 19 l

Vetomassa jarruitta: 750 kg

Vetomassa jarruin: 1 000 / 1 400 / 1 600 kg

Volvo EX30 hinta alk. : 36 900 / 42 300 / 48 600 €