Kotimaa
Tilanne on toinen kuin uutisista voisi luulla: Nuoret kuljettajat aiheuttivat vähemmän kuolonkolareita kuin koskaan
Onnettomuustietoinstituutin mukaan tammi-elokuussa sattui 20 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa oli alle 25-vuotias kuljettaja. Nuorten onnettomuusriski on silti korkeampi kuin muiden.
Nuoret eli alle 25-vuotiaat kuljettajat aiheuttivat tämän vuoden tammi-elokuussa 20 kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Määrä on pienempi kuin koskaan aiemmin tilastoituna aikana.
Esimerkiksi viime vuonna määrä oli 26 ja sitä edellisenä 22.
Tilanne on siis vakavimpien onnettomuuksien kohdalla mennyt parempaan suuntaan, vaikka onnettomuusuutisista muodostuva mielikuva saattaa olla toisenlainen.
– Nuorten kuljettajien osalta liikenneturvallisuuden kehitys näyttää tänä vuonna myönteiseltä, kun tarkastellaan kaikkein vakavimpien, kuolemaan johtaneiden, liikenneonnettomuuksien määrää, vahvistaa Onnettomuustietoinstituutin (OTI) liikenneturvallisuustutkija Salla Salenius tiedotteessa.
Hän lisää, että kehityksestä huolimatta nuorten onnettomuusriski on edelleen suurempi kuin muilla ikäryhmillä.
Mopoilijoita ei kuollut yhtään
Kaikkiaan liikenteessä kuoli elokuun loppuun mennessä 167 ihmistä. Viime vuonna lukema oli 173, mutta sitä edellisenä 151.
Nuorten kuljettajien aiheuttamien kuolonkolareiden laskua selittää osittain se, että eniten ovat vähentyneet mopoilla ja moottoripyörillä ajaessa tapahtuneet, kuolemaan johtaneet onnettomuudet.
Elokuun loppuun mennessä niitä ei sattunut mopoilla yhtään, ja moottoripyörilläkin vähemmän kuin vuosi sitten.
Polkupyöräilijöitä menehtyi liikenteessä 18 ja jalankulkijoita 15.
Lasku mahtuu satunnaisvaihteluun
Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tapahtui tammi-elokuussa 155, kun määrä viime vuonna oli 161. OTI:n mukaan muutos mahtuu satunnaisvaihtelun sisään.
Moottoriajoneuvojen välisiä, kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tapahtui vähemmän kuin kertaakaan viiteen vuoteen. Nokkakolareita sattui 34.
Yleisin onnettomuustyyppi on tänä vuonna ollut tieltä suistuminen. Se johti kuolemaan 54 tapauksessa.
– Liikennejärjestelmän suunnittelussa tulisi huomioida, että tienkäyttäjät tekevät virheitä. Järjestelmän tulisi huolehtia, etteivät nämä virheet johda kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen, sanoo OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari .
Eläinonnettomuuksissa eli esimerkiksi hirvikolareissa kuoli elokuun loppuun mennessä kaksi ihmistä. Pahin hirvikolariaika on kuitenkin vasta käsillä.