Kolumnit
Europarlamentista: Suomalaisen viennin tulevaisuus turvattu
Euroopan parlamentti äänesti keskiviikkona merenkulun päästövähennyksistä säätävästä FuelEU Maritime -asetuksesta, jota olen ryhmäni puolesta neuvotellut.
Saimme suurimman osan mepeistä vakuutettua siitä, kuinka tärkeää on huomioida Suomen meriliikennettä rasittava talvimerenkulku ja jäävahvisteiset laivat. Joustot ovat Suomen kilpailukyvylle elintärkeitä nyt, kun merenkulussa tehdään päästötalkoita.
Suomi elää viennistä, ja lähes 90 prosenttia kaikesta Suomen viennistä ja tuonnista kulkee meriteitse. Meriliikenne on Itä-Suomessakin elinehto etenkin alueen metsäteollisuudelle, jonka vientituotteista myös peräti noin 90 prosenttia kuljetetaan merirahtina.
Idänkaupan pysähtyminen Venäjän hyökättyä Ukrainaan ja rajan sulkeutuminen on entisestään korostanut Suomen asemaa Euroopan pussinperänä ja saarena. Siksi merenkulun sujuvuuden ja kustannusten merkitys Suomen kilpailukyvylle on entisestään korostunut.
Siirtymistä kohti päästötöntä meriliikennettä vauhditetaan EU:ssa FuelEU Maritime -asetuksella, sillä jopa 98 prosenttia laivoista kulkee edelleen fossiilisilla polttoaineilla. Parlamentti ehdottaakin päästöjen vähentämistä jopa 80 prosentilla vuoteen 2050 mennessä. Tämä pitää kuitenkin toteuttaa jäsenmaiden erilaiset olosuhteet huomioiden, sillä vain siten voimme varmistaa sisämarkkinoiden pysymisen reiluina.
Faktaa on, että Itämeri jäätyy joka talvi. Suomi onkin EU:n ainoa jäsenmaa, jonka kaikki satamat saattavat jäätyä umpeen talvella, ja Suomen merialueilla seilaavien laivojen on oltava jäävahvisteisia. Ne ovat siksi myös raskaampia ja kuluttavat enemmän polttoainetta ympäri vuoden, joten myös päästöt ovat suurempia.
Mikäli talvimerenkulkua ei huomioitaisi, siitä aiheutuvat kulut Suomen viennille voivat nousta vuosien kuluessa jopa satoihin miljooniin.
Suomen vientituotteet voivat jatkossakin seilata läpi jään maailmalle kilpailukykyisesti. Samalla merenkulkusektorin vihreä siirtymä avaa Suomelle uusia liiketoimintamahdollisuuksia.
Suomessa on maailmanluokan osaamista esimerkiksi laivanrakennuksessa ja biopolttoaineissa, ja tämän lainsäädännön myötä kysyntä kaikille kestäville ratkaisuille ja innovaatioille tulee kasvamaan entuudestaan.
Kirjoittaja on kuopiolainen keskustan europarlamentaarikko.