Mielipiteet

Lukijan mielipide: Kurjistetaanko Itä-Suomi Porvoo-Kouvola ratayhteydellä?

Menemällä mukaan suunnitteluun miljoonilla euroilla, ovat Mikkeli, Kuopio ja Kajaani vahvistaneet omaa kurjistumista.

Toivon, että Mikkelin, Kuopion ja Kajaanin seutukunnat alkaisivat ajaa voimakkaammin ns. Helmi-rataa. Oikoradasta Kerava–Lahti on saatu hyötyä ja siten se tukisi jatkomahdollisuuksia Heinolaan, Mikkeliin ja aina Kuopioon, että Kajaaniin saakka.

Itä-Suomen maakunnat saisivat vahvaa tukea tässä tulevaisuuden ratahankkeessa. Tämä ratayhteys olisi merkittävä kansalaisten, matkailun ja yritysyhteyksien muodostajana. Tämän kautta Itä-Suomi, Mikkeli, Kuopio ja Kajaani saisivat merkittävän elinvoimasysäyksen, joka on nähtävissä Lahdessa, oikoradan Kerava–Lahti väylällä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

On todettava myös, että Heinolan ja Mikkelin kaupungin sekä koko Itä-Suomen maakuntien ja niiden seutukuntien elinvoima ei lisäänny millään mittarilla Itärata Porvoo–Kouvola välisen osuuden ansiosta. Itärata Porvoo–Kouvola yhteys on hyötysuhteella mitattuna erittäin kallis hanke. Hanke ei vahvista tasapuolista yhteiskunnallista elinvoiman vahvistamista Etelä-Savon, Pohjois-Savon eikä Kainuun maakunnissa.

Itärata Porvoo–Kouvola hanke ei ole valtiontalouden näkökulmasta millään mittareilla järkevää. Keskeisin ratayhteys oikorata Kerava–Lahti rakennettiin yhteiskunnan rahoituksella, sen yhteyttä ei saa heikentää uudella rinnakkaisväylällä. Yhteiskunnalla ei ole varaa missään taloudellisessa tilanteessa rakentaa rinnakkaista ratayhteyttä ja siten muuttaa sen nykyistä toimivaa yhteyttä.

Porvoo–Kouvola ratayhteys muuttaa Kerava–Lahti väylän paikallisliikenne yhteydeksi. Samalla torpataan todellinen tulevaisuuden oikorata Itä-Suomeen.

Olemmeko valtiona niin paljon köyhtyneet, että jo suunnittelukustannuksiin haetaan useiden kymmenien miljoonien eurojen tukia kunnilta?

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Lisäksi Itäradan Porvoo–Kouvola hankkeen pääomittamisessa on haettu kuntien sitoumusta tuleviin puuttuviin suunnittelukustannuksiin ns. avoimella valtakirjalla.

Arto Seppälä

kunnallisneuvos

Mikkelin kaupunginhallituksen pj. (sd.)

Kirjoittaja toivoo, , että Mikkelin, Kuopion ja Kajaanin seutukunnat alkaisivat ajaa voimakkaammin ns. Helmi-rataa.
Kommentoi Ilmoita asiavirheestä