Unohtuiko huolto? Näin iskunvaimentimien laiminlyönti ja öljynvaihdon unohtaminen voivat kostautua
Arjen pyörittämisen keskellä auton säännöllinen huolto on helppo unohtaa. Moni ryhtyy huoltotöihin vasta kun oireita on havaittavissa. Monet suuremmat korjaamolaskut olisivat kuitenkin vältettävissä noudattamalla valmistajan suosittelemaa huolto-ohjelmaa. Esimerkiksi öljynvaihto ja iskunvaimentimien kunnon tarkistus ovat pieniä toimenpiteitä, joilla voi estää suuria ja kalliita vaurioita tulevaisuudessa.
Iskunvaimentimien laiminlyönnin seuraukset
Kuluneet iskunvaimentimet eivät ainoastaan tee töyssyihin ajamisesta epämukavampaa. Ajotuntuma heikkenee, pito kärsii ja jarrutusmatka pitenee merkittävästi. Auto voi heittelehtiä kaarteissa ja etuosa sukeltaa jarrutuksissa. Pomppiminen kuoppaisella tiellä ei ole vain epämukavaa - se kertoo, että iskarit eivät enää tee työtään.
Huonokuntoinen iskunvaimennin myös kuluttaa rengasta epätasaisesti. Se ei enää pidä rengasta kunnolla tiessä kiinni, jolloin jousitus ja muut alustan osat joutuvat kovemmalle rasitukselle. Lopputuloksena voi olla kallis ketjureaktio.
Iskunvaimennin kannattaa tarkistuttaa viimeistään 100 000 kilometrin jälkeen - tai aiemmin, jos ajat paljon töyssyisillä tai huonokuntoisilla teillä. Vaihto tehdään aina pareittain, jotta ajettavuus säilyy tasapainoisena.
Kuntoa voi testata hieman myös kotioloissa. Paina auton kulmaa ja päästä irti. Jos se jää pomppimaan, iskunvaimennin kaipaa vaihtoa.
Öljynvaihdon unohtamisen seuraukset
Moottoriöljy voitelee moottorin liikkuvat osat, jäähdyttää moottoria ja kuljettaa epäpuhtaudet suodattimeen. Ilman kunnollista öljyä metalliosat hieroutuvat toisiaan vasten. Lopputulos? Kalliit moottorivauriot.
Jos öljy pääsee vanhenemaan tai sen määrä laskee liian alas, moottorin teho heikkenee, lämpötila nousee ja osat alkavat kulumaan. Ylikuumeneminen voi tapahtua yllättävän nopeasti, varsinkin jos ajaa painavalla kuormalla ja kesän helteissä.
Mutta liika öljykään ei ole hyväksi. Liiallinen määrä voi aiheuttaa paineongelmia ja vaurioittaa tiivisteitä. Öljytikusta näet helposti öljyn määrän - mittaa mieluiten moottorin ollessa kylmänä ja auton ollessa tasaisella alustalla.
Viskositeetti on olennainen tekijä öljyä valittaessa. Käytä aina valmistajan suosittelemia öljyjä - synteettinen toimii kylmässä paremmin kuin mineraaliöljy. Noudata myös valmistajan suosittelemaa öljynvaihtoväliä. Se voi olla esimerkiksi 30 000 km välein tai kerran vuodessa. Öljynvaihto on parasta tehdä syksyllä ennen kylmien säiden alkamista ja samalla on hyvä vaihtaa myös öljynsuodatin.
Huoltojen lykkääminen ei ole säästö
Auton säännöllisessä huollossa käyttäminen maksaa noin sata euroa. Iskunvaimentimien vaihto maksaa noin 200-300 euroa per akseli. Mutta jos jätät hommat hoitamatta, laskut voivat olla huomattavasti suurempia.
Kuluneet iskunvaimentimet rasittavat jousitusta, pyöränlaakereita ja jopa korirakennetta. Jos tilannetta ei korjata ajoissa, ongelmat kasvavat, ja autoon pitää vaihtaa useampia osia. Hinta voi nousta tällöin jopa yli 1 000 euroon.
Öljynvaihdonkin voi tehdä alle sadalla eurolla. Jos jätät öljyt kuitenkin vaihtamatta ja moottori sakkaa, hintaan lisätään nopeasti yksi nolla enemmän. Moottorin korjauskuluissa puhutaan usein tuhansista euroista ja pahimmassa tapauksessa moottori on jopa vaihdettava. Huoltotöiden lykkääminen ei ole siis säästö.
Varaosia voi tilata rekisterinumerolla
Internet on tehnyt myös auton varaosien ostamisesta helpompaa. Netissä on mahdollista tilata varaosat rekisterinumerolla. Esimerkiksi auton varaosien verkkokauppa Trodo mahdollistaa omaan autoon sopivien osien tilaamisen rekisteritunnuksen perusteella.
Sopivien varaosien hankkiminen on helpompaa ja varmempaa, kun asiakkaan tarvitsee tietää vain oma rekisterinumeronsa. Monilla onkin positiivisia Trodo kokemuksia varaosien tilaamisesta netistä. Trodo myös toimittaa osat perille ympäri Suomen, asuitpa Kajaanissa, Oulussa, Helsingissä, Tampereella, Jyväskylässä tai Lahdessa.