Paikallisuutiset

Tästä puhe: Jos polttoaine kallistuu 30 – 40 senttiä litralta, jää moni kyyti ajamatta

Hallituksen tavoite nostaa biopolttoaineen määrää kaikesta liikenteeseen myydystä polttoaineesta 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä on kainuulaisten ammattiautoilijoiden mielestä pitkien etäisyyksien alueella mahdoton.

Yksistään kuhmolaisessa kuljetusyrityksessä Peura-Transissa moinen korotus nostaisi vuotuista diesellaskua yli miljoonalla eurolla.

Kuljetusyritys ei moista lisäkustannusta voi kantaa vaan se siirtyy tavaran toimittajalle ja ennen pitkää lopputuotteeseen ja kuluttajien maksettavaksi.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Peura-Transin toimitusjohtaja Kari Sorjonen on kuitenkin huolissaan myös yrityksistä, joiden tuotteita Peura-Trans kuljettaa. Monen markkinat ovat etelässä tai jopa Keski-tai Etelä-Euroopassa. Jos kuljetuskulut nousevat 15 prosenttia, kaikilla ei ole sitä varaa maksaa. Edessä voi olla jopa konkurssi tai sitten yritys siirtää tuotantonsa lähemmäs markkina-aluettaan, pois Kainuusta.

Sorjosen mukaan Suomen aikataulu hiilineutraaliin liikenteen tavoittamiseksi on tolkuton ja paljon nopeampi kuin EU tavoittelee ja mitä muut maat tekevät. Hän kysyykin, miksi Suomen pitäisi olla edellä muita?

Kerro, mitä mieltä sinä olet? Onko Suomen kohtuutonta tavoitella hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä ja puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta?

Peura-Transilla on noin 100 ajoa päivässä, joista ajokilometrejä kertyy noin 48 000 päivässä. Vuodessa dieseliä kuluu 3 – 4 miljoonaa litraa. Jos polttoaineen hinta nousee hiilineutraaliuteen siirtymisen vuoksi Autoliiton laskelmien mukaan, saattaa kuljetuskustannusten nousu vaarantaa monen asiakasyrityksen kannattavuuden ja kilpailulyvyn.
Kommentoi Ilmoita asiavirheestä