Ihmiset

Vilma Hyvärinen valmistui liikennelentäjäksi Patrian koulutuksesta syksyllä 2023. Hän oli vuosikurssinsa nuorin, valmistuessaan 21-vuotias.

Kajaanilaislähtöinen Vilma Hyvärinen valmistui lentäjäksi 21-vuotiaana ja pääsi heti töihin – ”Jos pelkäisin, olisin väärällä alalla”

Vilma Hyvärinen, 22, on jo ehtinyt valmistua liikennelentäjäksi, asua Italian Sardiniassa ja lentää lähes 200-paikkaista matkustajakonetta espanjalaisessa lentoyhtiössä. Nyt edessä siintävät uudet haasteet kotimaassa.

Kajaanilainen Vilma Hyvärinen valmistui ensimmäisenä naisena Pudasjärven lukion ilmailulinjalta, Kainuun Sanomat kertoi toukokuussa 2021. Tuolloin nuoren tavoite oli selkeä: valmistua liikennelentäjäksi.

Lapsesta saakka elänyt unelma lentäjän ammatista on nyt toteutunut. 22-vuotias Hyvärinen on jo ehtinyt asua Italian Sardiniassa ja lentää espanjalaisen lentoyhtiön palveluksessa lähes 200 matkustajan Airbus A 320 -sarjan konetta. Samanlaisella koneella lentää myös Finnair Euroopan-lentojaan.

– On todellakin tuntunut niin hyvältä, kun on täyttynyt ellei jopa ylittynyt kaikki odotukset. On ehdottomasti semmoinen unelman täyttyminen tapahtunut tänä vuonna, Hyvärinen iloitsee.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Unelman toteutuminen on vaatinut nuorelta naiselta paitsi valtavan määrän tahtoa ja uskoa itseensä myös rohkeutta ottaa riskejä sekä pänttäämistä öitä myöten.

120 000 euroa. Niin paljon maksoi liikennelentäjäksi opiskeleminen Patrian Pilot Training -lentokoulussa Pirkkalassa. Patria tarjoutui takaamaan lainan Hyväriselle, joka päätti tarttua tilaisuuteen.

Alun perin Hyvärisen oli tarkoitus hakea lukion jälkeen Poriin Suomen Ilmailuopistoon, missä koulutus on huomattavasti edullisempi. Koronan takia kouluun ei kuitenkaan otettu uusia opiskelijoita keväällä 2021, eikä seuraavan haun ajankohdasta ollut tietoa.

Oli korona ja puhuttiin, että lentäjille ei ole töitä. Ala on sellainen, ettei ikinä voi tietää mitä tapahtuu.

Patrian koulutukseen monivaiheinen hakuprosessi kesti kuukausia, ja joka vaiheessa hakijoita karsiutui pois. ”Paperikarsintaa” seurasi tietokonetestejä, joilla mitattiin lentäjälle tärkeimpien kouluaineiden eli matematiikan, englannin, fysiikan ja äidinkielen osaamista. 3D-hahmottamistestien jälkeen vuorossa oli lukuisia keskittymiskykyä ja ”hermoja” testaavia multitasking-tehtäviä. Lisäksi oli persoonallisuustestejä, haastattelu ja Airbus-simulaatioajo opettajan kanssa. Testit päättyivät perusteelliseen lääkärintarkastukseen, joka on sama kaikille lentäjäksi haluaville.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Ainakin siviililentäjien kohdalla vanha väite siitä, ettei lentäjän näössä saisi olla pienintäkään vikaa, on legendaa, Hyvärinen kertoo. Lentäjä saa käyttää silmälaseja, ja Hyvärisellä itselläänkin on lasit, joita hänen tosin ei ole pakko käyttää lentäessään.

Patrian tarjoama lainatakaus mahdollisti opiskelun Hyväriselle ja suurimmalle osalle muista kurssilaisista. Hyvärinen oli lentäjäkoulutuksen aloittaessaan 19-vuotias. Pelottiko suuren lainan ottaminen nuorta ollenkaan?

– Kyllä se mietitytti. Oli korona ja puhuttiin, että lentäjille ei ole töitä. Ala on sellainen, ettei ikinä voi tietää mitä tapahtuu. Luotin siihen, että kaikki menee ihan hyvin ja kyllä töitä löytyy, jos on valmis lähtemään myös ulkomaille. Jos olisin jäänyt Suomeen, en olisi varmaan vieläkään päässyt lentotöihin.

Suomessa lentäjille on vain vähän työnantajia. Finnairin lisäksi niitä ovat Norwegian ja Jettime.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Lentäjä Vilma Hyvärinen Airbus A 320 -sarjan lentokoneen ohjaamossa. Kaikki lentäjät aloittavat uransa perämiehenä. Tulevaisuudessa Hyvärinen tähtää kapteeniksi, joka on lentäjissä arvoltaan korkein. Kuva: Vilma Hyvärisen kotialbumi

Matkustaminen. Jatkuva uuden oppiminen ja itsensä haastaminen. Kivat työkaverit. Nämä kaikki yhdessä tekevät lentäjän ammatista Hyvärisen unelmien täyttymyksen.

Hyvärinen oli vasta 4-vuotias, kun hän jo tiesi haluavansa lentäjäksi. Ulkomaanmatkoilla perheen kanssa Hyvärinen halusi aina lennon päätteeksi vierailla lentokoneen ohjaamossa.

Hyvärinen vastaa itse lentäjäkoulutuksensa kuluista, mutta muuten vanhemmat ovat aina tukeneet tytärtään. Yhdessä vanhempien kanssa löytyi aikoinaan myös Pudasjärven lukion ilmailulinja, jonka olemassaolosta peruskoulun opinto-ohjaajakaan ei tiennyt.

Joulun aikaan Hyvärinen vietti kotona Kajaanissa pari viikkoa yhdessä perheen ja ystävien kanssa rentoutuen.

Soitto kotiin auttoi myös silloin, kun opinnot Patrian lentokoulussa tuntuivat raskailta. Noin kaksi vuotta kestänyt ammattilentäjän koulutus oli tiukkaa opiskelua, jossa oppinaineet tentittiin ensin koululle ja sen jälkeen vielä erikseen liikenne- ja viestintävirasto Traficomille.

Vilma Hyvärinen vietti joululomaa Kajaanissa. Loman aikana hän kävi muun muassa ulkoilemassa Vuottolahden retkiluisteluradalla. Kuva: Vilma Hyvärisen kotialbumi

Ammattilentäjän teoriaopintoihin kuuluu toistakymmentä eri ainetta, muiden muassa ilmailulain ja meteorologian opintoja.

Paineet onnistua olivat suuret, sillä jokaisessa tentissä vastauksista oli saatava oikein vähintään 75 prosenttia ja tenttikerrat oli rajattu kolmeen yritykseen per oppiaine.

– Se ajanjakso oli todella todella rankkaa henkisesti ja fyysisesti, luettiin yötä myöten.

Hyvärinen mukaan lukien Patrian kurssilta valmistui 16 lentäjää, joista kolme oli naisia. Parilla aiemmalla vuosikurssilla koulutuksessa oli 0–2 naista. Hyvärinen oli valmistuessaan vuoden 2023 syyskuussa 21-vuotias, kurssilaisista nuorin.

Ajankohta oli otollinen, sillä koronavuosien jälkeen ihmiset matkustivat paljon ja lentäjistä oli pula. Patrialla oli yhteyksiä espanjalaiseen lentoyhtiöön, jonne Hyvärinen haki töihin jo hieman ennen valmistumistaan ja tuli valituksi. Hän aloitti loppiaisen jälkeen vuonna 2024 lentokoneen tyyppikurssin ja ryhtyi sen jälkeen töihin.

Maisemakuva on otettu lentokoneen ohjaamosta Kreikan Korfua lähestyttäessä. Kuva: Vilma Hyvärisen kotialbumi

Paratiisisaari Sardinia Italiassa oli Hyvärisen koti noin puolen vuoden ajan. Espanjalaisen lentoyhtiön tukikohta sijaitsee Sardiniassa Olbian kaupungissa. Suurin osa Hyvärisen työtovereista oli Hyvärisen tavoin kotoisin muualta. Vapaa-ajalla työkaverit kiersivät yhdessä saaren lukuisia aurinkorantoja. Sardiniassa vierailivat Suomesta myös Hyvärisen vanhemmat ja ystävä.

Aina edes paratiisisaaren maisemat eivät onnistuneet houkuttelemaan Hyväristä vapaa-ajan viettoon, sillä sesonkipainotteisessa työssä etenkin kesä oli hyvin kiireistä aikaa.

Lasten kanssa on tosi ihanaa. Näen itseni, kun tulee pikkutyttöjä, että ’haluan olla lentäjä’. Haluan rohkaista heitä.

Töissä Hyvärisen ikä on herättänyt ihmetystä sekä työtovereiden että matkustajien keskuudessa. Hän on kuullut niin häh!- kuin vau!-huudahduksia.

– Joku on tullut ihan kysymään, että oletko täällä töissä, ja miten voit olla noin nuori, Hyvärinen naurahtaa.

Tähän asti tilanteet ovat olleet hauskoja eikä kukaan ole tullut sanomaan ”päin naamaa” mitään negatiivista.

Hyväriselle tulee lämmin ja nostalginen olo, kun lapsimatkustajat tulevat tutustumaan ohjaamoon.

– Lasten kanssa on tosi ihanaa. Näen itseni, kun tulee pikkutyttöjä, että ’haluan olla lentäjä’. Haluan rohkaista heitä.

Hyvärinen toteaa, että vaikka koulut on käyty, ei hän tiedä työstä vielä puoliakaan. Työssään hän pitää juuri siitä, että pystyy joka päivä oppimaan uutta ja kehittymään. Eri ihmisiltä oppii paljon hyödyllisiä asioita ja teknologia kehittyy koko ajan, Hyvärinen sanoo.

Airbus A 320 -sarjan matkustajakoneeseen mahtuu vähän vajaa 200 matkustajaa. Kuva: Vilma Hyvärisen kotialbumi

Riskit kuuluvat lentämiseen, kuten kaikkeen muuhunkin liikenteeseen. Joulupäivänä Azerbaidžanin pääkaupungista Bakusta Venäjän Groznyiin matkalla ollut kone syöksyi maahan Kazakstanissa. Turmassa kuoli ainakin 38 ihmistä. Myös Etelä-Koreassa Muanin kansainvälisellä lentokentällä tapahtui yli 150 hengen vaatinut lento-onnettomuus joulukuun lopussa.

Luotan siihen, että kone toimii. Ja jos ei toimi, niin lentäjä toimii.

Hyvärinen kuvaa tapahtumia järkyttäviksi. Lento-onnettomuuksien kohdalla häntä kiinnostaa se, mitkä syyt johtivat onnettomuuteen. Hän toteaa kuitenkin, että vaikka lento-onnettomuuksia sattuu, on lentäminen silti turvallisin matkustusmuoto. Esimerkiksi autoliikenteessä ihmisiä kuolee ja loukkaantuu huomattavasti enemmän.

– Luotan siihen, että kone toimii. Ja jos ei toimi, niin lentäjä toimii. Meidät on koulutettu hyvin. Jos minua pelottaisi, olisin väärällä alalla, Hyvärinen toteaa.

Nyt nuori lentäjä on uusien haasteiden edessä. Määräaikainen työsopimus espanjalaisessa lentoyhtiössä loppui lokakuussa, jolloin Hyvärinen muutti Italiasta Tuusulaan. Tällä hetkellä Hyvärinen kouluttautuu uuden tulevan työnantajan sisäisillä kursseilla. Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, Hyvärinen aloittaa uudessa lentäjän työssä kuukauden parin sisällä. Tässä vaiheessa hän ei voi vielä kertoa tarkemmin tulevasta työstään.

Nuoreen ikäänsä nähden Hyvärinen on saavuttanut jo paljon. Tulevaisuudelta hän toivoo erityisesti sitä, että pystyy jatkamaan lentäjän työtä.

– Ikinä ei tiedä, mitä maailmassa tapahtuu, kuten nyt on nähty.

Kapteenin ura siintää haaveissa, ja siihen kouluttautuminen on edessä joskus tulevaisuudessa. Ajankohta riippuu työelämän tarpeista ja maailmantilanteesta.

– Yleisesti, että voi elää hyvää elämää onnellisena ja terveenä. Ja että pääsee näkemään maailmaa.

Vilma Hyvärinen innostui matkustamisesta ja lentäjän ammatista jo lapsena, kun perhe matkusteli noin parin vuoden välein ulkomailla. Kuva: Vilma Hyvärisen kotialbumi

Patrian siviililentäjäkoulutusta järjestävä Patria Pilot Training on myyty Airways Aviationille. 1.2.2025 alkaen kaikki Patrian Pilot Trainingin työntekijät, toiminta ja käynnissä olevat koulutukset siirtyvät Airways Aviationille. Toiminta on jatkossa nimeltään Airways Aviation Nordic.

Lisää aiheesta

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä