Talous

Kesko teki korona-aikana historiansa parhaan tuloksen – kauppa kasvoi Kainuussa yli 10 prosenttia

Kesko arvioi, että epidemian pahentuminen vaikuttaisi negatiivisesti Keskon liiketoimintoihin ja muuan muassa joulumyyntiin.

– Kolmannen vuosineljänneksen tulos oli Keskon historian paras. Myynti kasvoi kaikilla toimialoilla, Keskon pääjohtaja Mikko Helander iloitsee yhtiön tiedotteessa.

Liikevaihto kasvoi heinä-syyskuussa vertailukelpoisesti 4,6 prosenttia ja oli 2 651,9 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liikevoitto oli 181,8 miljoonaa euroa ja se kasvoi 38,2 miljoonaa, kun otetaan huomioon Kesko Senukain yhdistelytavan muutos.

Kesko kertoo, että päivittäistavarakaupassa vähittäismyynti K-ruokakaupoissa on jatkunut vahvana. Päivittäistavarakaupassa liikevaihto kasvoi kaikissa ruokakauppaketjuissa sekä K-Citymarketin käyttötavarassa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Keskon myynti kasvoi myös Pohjois-Suomen alueella. Myynti oli tammi-syyskuussa yhteensä 1043,3 miljoonaa euroa ja myynti kasvoi 5 prosenttia. Päivittäistavarakaupan myynti oli 730,3 miljoonaa euroa ja se oli plussalla 6,2 prosenttia.

Kainuussa kokonaismyynti oli 92,7 miljoonaa euroa ja se kasvoi 9,2 prosenttia. Päivittäistavarakauppaa käytiin 70,5 miljoonalla eurolla ja se oli 10,1 prosenttia plussalla.

Keskon Pohjois-Suomen alueeseen kuuluvat maakunnat Pohjois-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa, Kainuu ja Lappi.

– Koko alueen K-ruokakaupoissa myynti kävi hyvin ja erityisesti Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan K-ruokakauppojen yli 10 prosentin kehitykset ilahduttavat, Keskon Pohjois-Suomen aluejohtaja Jari Saarinen toteaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Samaa kehitystä viestitti pari viikkoa sitten S-ryhmä, joka on päivittäistavarakaupan myynnissä ja markkinaosuuksissa Suomen suurin: ihmiset ovat siis lisänneet pandemia-vuonna ostoksiaan ruokakaupoissa ja marketeissa.

S-ryhmällä oli viime vuonna 46,2 prosentin markkinaosuus päivittäistavarakaupassa. K-ryhmällä on selkeästi toiseksi suurin markkinaosuus: sillä oli viime vuonna 36,5 prosentin osuus Suomen päivittäistavaramyynnistä.

S-ryhmän myynnin kehitys jakautuu edelleen voimakkaasti kasvavaan marketkauppaan sekä myyntiä menettäneisiin muihin toimialoihin.

– Päivittäistavarakaupassa strategia toimii hyvin ja markkinaosuutemme on vahvistunut edelleen sekä ruokakaupassa että Foodservice-liiketoiminnassa. Myynti ruokakaupoille kasvoi 11,4 prosenttia, myös K-Citymarketin käyttötavarakauppa kasvoi, Keskon Helander toteaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Olemme pystyneet tarjoamaan turvallisia ja onnistuneita asiakaskokemuksia poikkeustilanteesta huolimatta. Myös inspiroivat ja asiakkaan arkea helpottavat digitaaliset palvelut, kuten ruoan verkkokauppa, ovat vahvistaneet asiakaskokemusta. Tämä näkyy hyvänä myynnin kehityksenä kaikissa K-ruokakauppaketjuissa, Helander jatkaa.

Keskolla rakentamisen ja talotekniikan kaupassa myynti on sekä yritysasiakaskaupassa että kuluttaja-asiakaskaupassa edelleen hyvällä tasolla.

Kauppa kävi Pohjois-Suomessa 313 miljoonalla eurolla ja se kehittyi 2,2 prosenttia. Kainuussa kasvu oli 6,6 prosenttia.

Autokauppakin on toipunut hyvin alkuvuoden myynnin laskusta, ja samanaikaisesti kustannustehokkuutta on pystytty parantamaan.

Keskon odotukset loppuvuoden osalta ovat päivittäistavarakaupassa ja rakentamisen ja talotekniikan kaupassa hyvät muun muassa kotitalouksien kulutuksen suuntautuessa aikaisemmin arvioitua enemmän kotimaahan.

Tulevaisuuden näkymät perustuvat epidemiatilanteen pysymiseen hallinnassa Keskon toimintamaissa.

Keskolla on kuitenkin yhä suuri huoli covid-19-epidemian laajentumisesta ja yleisen talouskehityksen heikentymisestä. Epidemian pahentuminen vaikuttaisi negatiivisesti Keskon liiketoimintoihin ja muuan muassa joulumyyntiin.

Keskon konsernin jatkuvien toimintojen liikevaihto oli koko alkuvuonna eli tammi-syyskuussa 8 006,9 miljoonaa euroa ja se kasvoi vertailukelpoisesti 3,3 prosenttia. Vertailukelpoinen liikevoitto oli tammi-syyskuussa 402,1 miljoonaa euroa.

Kauppa kävi Kainuun K-kaupoissa.
Keskon päivittäistavarakaupassa liikevaihto kasvoi kaikissa sen ruokakauppaketjuissa sekä K-Citymarketin käyttötavarassa. Kuva on Järvenpään K-Citymarketista vuosi sitten: Johanna Tossavainen kertoi käyvänsä siellä usein ostoksilla.
Kommentoi Ilmoita asiavirheestä