Kolumnit
Kolumni: Kolumnin mentävä aukko
Luet kolumnia. Kenties tiedät, mikä kolumni on, kenties et. Etenkin viimeksi mainitussa tapauksessa rohkenen suositella tämän tekstin lukemista eteenpäin. Toki voit poistua jääkaapille, sitä ei kukaan kiellä. Hyvän ruoan ja juoman ystävänä ymmärrän, mutta jos kuitenkin päätät jatkaa kanssani, ole hyvä, tule:
Kolumni on journalistinen juttutyyppi, ja niitä harvoja, jotka sallivat toimittajan ilmaista oman mielipiteensä. Kolumni voi olla vakavasti kirjoitettu, suorastaan otsa kurtussa, mutta se voi olla myös leikkisä ja ilkamoiva, kuin keväällä laitumelle päästetty nuori lehmä. Joskus uutisen kyljessä voi olla toimittajan lyhyt kommentti, se ajaa samaa asiaa kuin kolumni. Pakina on jo selkeästi kieli poskessa tehty ja muistuttaa kolumnia enemmän kaunokirjallisuutta.
Silloin tällöin toimittajan sähköpostiin putoaa kuitenkin viestejä, joissa lukija on sekoittanut kolumnin ja uutisen keskenään. Vaikka kolumnin yläpuolella lukee ”Kolumni” ja se on julkaistu osana mielipideosastoa. Toimittaja saa sitten moitteita mielipiteensä ilmaisemisesta ja häntä rohkaistaan pysymään ”neutraalina” eli vaiti, mikä saattaa olla tarkoitushakuista tai sitten silkkaa tietämättömyyttä juttutyypeistä. Myös oman kuplan rikkoontuminen voi luoda epämukavuutta. Oleellista kuitenkin on oivaltaa, että kolumni sallii toimittajan pohdiskella ja ottaa kantaa johonkin asiaan. Täysin journalistin ohjeiden mukaisesti ja omatunto puhtaana kuin liljankukka.
Kolumni voi olla ärsyttävä, kärjistävä, jopa provosoiva. Jos kolumni herättää lukijassa tunteita ja ajatuksia, on se onnistunut.
Olemme saapuneet peruskysymysten äärelle, sillä sananvapaus on demokratian ja ihmisoikeuksien kulmakivi. Vapaus tuo mukanaan kuitenkin myös vastuun. Niinpä kolumneissakin faktojen pitää olla totta, ja on sanomattakin selvää, että kunnianloukkaus, vihapuhe tai kiihottaminen kansanryhmää vastaan vievät kohti vastuuta: käräjille.
Kolumneilla toimittajat myös brändäävät itseään tai brändääntyvät tahtomattaan. Parhaimmillaan kirjoittajat luovat oman tyylinsä, josta lukijat jo heidät tunnistavat, joko rakastaen tai inhoten. Sanna Ukkola esimerkiksi on tunnettu räväköistä ja ärsyttävistäkin kolumneistaan, ja hän on onnistunut oivallisesti itsensä brändäämisessä.
Kolumni voi olla ärsyttävä, kärjistävä, jopa provosoiva. Jos kolumni herättää lukijassa tunteita ja ajatuksia, on se onnistunut. Jos kolumni taas ei herätä mitään liikettä päänupissa, on se kuin lasillinen haaleaa vettä.
Kirjoittaja on paikallislehti Kuhmolaisen toimittaja.