Mielipiteet
Lukijan mielipide: Luvattiinko sinulle soittaa takaisin?
Kaupallisissa palveluissa on tyypillistä luvata vastaus sähköpostiviestiin tietyn tuntimäärän (yleensä 72 tuntia) sisällä. Samaa tautia on hyvinvointialueen organisaatioiden käyttämä niin sanottu takaisinsoittopalvelu.
Kun soitat esimerkiksi varataksesi vastaanottoajan lääkärille, sinulle ei vastaa elävä ihminen vaan nauhoite, jossa luvataan soittaa takaisin. Ei kuitenkaan samana päivänä vaan lähipäivinä, mahdollisesti. Minulle soitettiin vasta viikon kuluttua.
Sairastuin ja kuvittelin, että kysymyksessä on flunssa, siis yleensä kiireetön tapaus. Kun flunssa vain pitkittyi, otin yhteyttä terveyskeskuksen portinvartijana toimivaan sairaanhoitajaan saadakseni ajan lääkärille. Minulle luvattiin soittaa, ja jatkoin kotona keuhkoja ja perheen korvia repivää rykimistä.
Vaimoni hermostui tilanteeseen ja soitti päivystykseen. Pääsin itsekin kertomaan tilanteestani päivystyksen porttivahdille. Hän pyysi tulemaan paikalle saman tien.
Päivystyksen lajitteluasemalla päädyttiin siihen, että minut on syytä laittaa osastolle. Tulehdusarvo oli yli kriittisen rajan. Keuhkokuumettani hoidettiin osastolla vajaan viikon ajan, jonka jälkeen pääsin kotihoitoon.
Sitten tuli luvattu takaisinsoitto. Kun soittajan on kohteliasta kertoa, miksi soittaa, takaisinsoittaja kysyi, että onko asia vielä ajankohtainen. Kerroin, että ei ole enää ajankohtainen, mutta jätin hämmennyksessäni kertomatta, mitä välillä oli tapahtunut.
Olin tietysti tyhmä, kun itse luokittelin tilanteeni kiireettömäksi. Mutta koska ekspertiisini ei ole lääketiede, en osannut arvata, mistä oli kysymys. Seuraavalla kerralla, jos tarvetta tulee, otan yhteyttä suoraan päivystykseen tai menen sinne mitään etukäteen kyselemättä. En jää enää odottelemaan.
Muuten, sairaalakokemukseni oli hyvä. Uusi sairaala on hieno ja sen henkilöstö osaa asiansa on ystävällistä.
Ismo Heikkinen
Kajaani