Mielipiteet
Lukijan mielipide: Onko asiallista hoitaa sähkösopimusasiat vain tekstiviestillä?
Onko tämänkaltainen toiminta laillista tai onko se asiallista toimintaa?
Yhdeksänkymmentävuotias äitini sai Lumme Energialta tekstiviestin: ”Hyvä asiakkaamme, nykyinen sähkösopimuksesi on päättymässä sinä ja sinä päivänä, ohessa uusi tarjouksemme, jonka hyväksyminen onnistuu automaattisesti alla olevasta linkistä.”
Koska äidillä ei ole älykännykkää, linkkiä ei tietysti saatu auki. Viesti jatkui: ”Jos et hyväksy uutta sopimusta, jatkuu sopimuksesi automaattisesti toistaiseksi olevan hinnaston mukaisesti, jonka löydät alla olevasta osoitteesta.”
Soitin tuohtuneena alla olevaan puhelinnumeroon. Tovin odottelun jälkeen minulle vastattiin ja erittäin ystävällinen henkilö kertoi, että mitään paperista tietoa sopimuksen päättymisestä ei tule, tekstiviesti vain.
Asiasta on kuulema tullut palautetta ja se on viety eteenpäin. Hän auttoi meitä ja hoiti asian, puhutettuaan vanhaa äitiäni muutamalla sanalla. Äitini oli suorastaan hätääntynyt koko hommasta.
Ihmettelen suuresti, miten näin iso firma hoitaa sopimusasiat pelkästään tekstiviestillä?
Halusin tuoda asian esille, koska olen varma, että on monta vanhusta, jotka osaavat käyttää puhelinta puhumiseen, mutta tekstiviestejä tuskin kaikki osaavat edes avata.
Marja Hakala