Mielipiteet
Näkökulma: Vastuullinen yritystoiminta on kilpailutekijä
Yrityksen eri sidosryhmät – kuten asiakkaat, rahoittajat ja yhteistyökumppanit – edellyttävät yritykseltä eettistä ja vastuullista toimintaa.
Vastuullisuus vaikuttaa yrityksen kilpailukykyyn, mutta se heijastuu myös rekrytointiin. Erityisesti nuoret sukupolvet ovat työpaikkaa etsiessään tai asiakkaina kiinnostuneita siitä, miten yritys huolehtii vastuullisuudesta ja miten yrityksen toiminta vaikuttaa ympäristöön, ihmisiin ja talouteen.
Yritykset viestivät vastuullisuudestaan entistä enemmän. Vastuullisuusviestintä kertoo yritysten toiminnan kestävyydestä ja vaikutuksista ihmisiin, ympäristöön ja yhteiskuntaan, mutta se kertoo myös yrityksen toimintaan liittyvistä riskeistä ja mahdollisuuksista.
Varsinainen vastuullisuusraportointivelvollisuus on pakollinen suuryrityksille, mutta myös pienempien yritysten kannattaa viestiä toiminnastaan avoimesti – se lisää yritysten toiminnan vastuullisuuden läpinäkyvyyttä.
Kestävään kehitykseen vaikuttaa olennaisesti se, kuinka taloudellinen toiminta ja yhteiskunnan kehitys edistävät maan asukkaiden hyvinvointia.
Kansalaisten perushyvinvointi on yksi tärkeä edellytys ekologisen kestävyyden edistämiselle ja sen yhteiskunnalliselle hyväksyttävyydelle.
Yhteiskuntavastuu tai yritysvastuu tarkoittaa yritysten vastuuta sen toiminnan vaikutuksista ympäristöön, ihmisiin ja yhteiskuntaan. Vastuullinen yritys toimii kestävästi ja minimissään tavalla, jonka vaikutukset eivät ole negatiivisia.
Vastuullisuus perustuu pitkälti yritysten vapaaehtoisiin toimiin. Käytännössä ei ole yhtä oikeaa tapaa toteuttaa vastuullisuutta – yritys voi itse valita yritykselle sopivimmat painopisteet ja toteuttamistavat.
Kestävä kehitys, eettisyys ja vastuullisuus ovat keskenään sidoksissa toisiinsa. Kestävä kehitys edellyttää eettisyyttä ja vastuullisuutta – siten yritys voi vähentää toimintansa negatiivia vaikutuksia (jalanjälkeä) ja kasvattaa positiivisia vaikutuksia (kädenjälkeä).
Yrityksen omistajien ja johdon tulee sitoutua kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseen sisällyttämällä se yrityksen strategiaan.
Yrityksen eettisyys ja vastuullisuus näkyvät yrityksen arvoissa, joihin se pohjaa strategiansa. Yritysvastuu on strategista, kun vastuullisuus on osa yrityksen ydinliiketoimintaa tai liiketoiminnan lähtökohta.
Strategista yritysvastuuta harjoittava yritys sisällyttää liiketoimintastrategiaansa taloudellisten tavoitteiden lisäksi myös sosiaaliset ja ekologiset tavoitteet.
Enää ei riitä, että varmistetaan vain oman toiminnan eettisyys ja vastuullisuus, vaan yrityksen pitää varmistaa nämä koko toimitus- ja arvoketjussa.
Yrityksen eettiset toimintaperiaatteet ja -ohjeet tukevat kestävää kehitystä ja vastuullisuutta. Niiden pitäisi näkyä yrityksen kaikessa toiminnassa, niin johtamisessa kuin käytännön arjessakin.
Enää ei riitä, että varmistetaan vain oman toiminnan eettisyys ja vastuullisuus, vaan yrityksen pitää varmistaa koko toimitus- ja arvoketjun, kuten raaka-aineen- ja tavarantoimittajien, alihankkijoiden ja yhteistyökumppaneiden eettisyys ja vastuullisuus.
Yritystoiminnan kannattavuus on edellytys sille, että yritys voi tuottaa taloudellista hyvinvointia ja toimia vastuullisesti sekä paikallisesti että globaalisti.
Sosiaalinen vastuullisuus kohdistuu yrityksen toimien vaikutuksen kohteena oleviin ihmisiin.
Sosiaalisen vastuullisuuden ajatellaan sisältävän esimerkiksi henkilöstön hyvinvoinnin edistämisen, työturvallisuuden parantamisen ja osaamisen kehittämisen yli lainsäädännön ja työehtosopimusten velvoitteiden.
Yhteiskunnan näkökulmasta yrityksillä on vastuuta esimerkiksi työllistämisen edistäjänä ja työpaikkojen vähentämisen vaikutusten minimoijana.
Vastuullisella toiminnalla on liiketoiminnallisia hyötyjä. Vastuullisuus parantaa yrityksen mainetta, mutta vastuullisuutta ei kannata ajatella vain imagon kiillottamisena.
Vastuullinen toiminta voi olla yritykselle aito keino kehittää toimintaa ja vastata kestävän kehityksen haasteisiin.
Kun yritystä johdetaan vastuullisesti ja pitkäjänteisesti, se varmistaa yrityksen tulevaisuutta. Vastuullisuus ja sen läpinäkyvyys tuo kilpailuetua esimerkiksi rahoitusta hakiessa, kilpailutuksiin osallistumisessa ja vaikkapa uutta henkilökuntaa rekrytoidessa.
Tutkimusten mukaan kestävään ja vastuulliseen liiketoimintaan panostavat yritykset saavat kilpailijoihinsa nähden jopa 5-15 vuoden etumatkan.
Jaana Lappalainen
KTT, Yliopettaja
Kajaanin ammattikorkeakoulu/Master School