Koti-Kajaani

Mielipide: Kajaani – menestymisen mahdollistaja

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Elinkeinoelämän kehittäjänä kunta on ennen muuta mahdollistaja. Menestyäkseen mikä tahansa tuotanto- tai palvelutoiminta ja tai yritys edellyttää riittävän monipuolista liiketoimintaympäristöä (muut yritykset, työvoiman saanti, yrityspalvelut yms.), mutta se ei yksin riitä. Myös asuin- ja elinympäristön laajasti ymmärrettynä (ympäristö, asuminen, yksityiset ja julkiset palvelut yms.) pitää olla kyllin vetovoimainen. Yleensä painopiste on jälkimmäisessä mutta siinäkin liian kapea-alaisena. Esimerkiksi Kajaani markkinoi itseään luontokaupunkina, niin kuin tekevät melkein kaikki muutkin Suomen kaupungit ja kunnat.

Menestyäkseen kilpailussa yritys tarvitsee osaajia, jopa huippuosaajia. Vaikka liiketoimintaympäristö olisi sopiva, mutta alue ei pysty pitämään eikä vedä osaajia, yritys ei menesty. Samoin käy, jos alue on asuin- ja elinympäristönä vetovoimainen mutta liiketoimintaympäristö ei esimerkiksi vähäisen muun yritystoiminnan vuoksi tue yrityksen toimintaa.

Kainuun kunnat ovat ehkä Kajaania lukuunottamatta yksin liian pieniä tehokkaan elinkeinotoiminnan kehittämisen kohteita. Sen vuoksi koko Kainuuta pitäisi käsitellä yhtenä kokonaisuutena. Kysymys kuuluu, mikä on Kainuun kilpailukyky ja vetovoima tällä hetkellä ja miten sitä pitäisi yhdessä parantaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Strategisilta kuulostavia lauseita ja tavoitehimmeleitä on helppo muotoilla hyväksyttävän kuuloisiksi, mutta se ei riitä. Ennen sitä pitää tietää mistä lähdetään ja hahmotella sen perusteella mitä tavoitellaan ja mitä voidaan tavoitella. Kilpailukyvyn pitää perustua tekijöihin, jotka eivät ole helposti kilpailijoiden kopioitavissa. Minusta tätä työtä ei ole Kainuussa tehty tai ei ole tehty johdonmukaisesti ja riittävästi, eikä koko Kainuuta ajatellen.

Alueen elinkeinoelämän kehittämisessä harvoin onnistuu yksittäisen toimialan tai yrityksen nimeen vannomalla. Liiketoimintaympäristöä pitää kehittää siten, että se luo menestymismahdollisuuksia monille tuotannonaloille ja yrityksille, uusille ja vielä tuntemattomille ja ehkä juuri niille. Lisäksi menestystä ei pidä hakea hinnalla millä hyvänsä. Jos jokin tavoiteltu yritystoiminta raunioittaa asuin- ja elinympäristöä ja sen vetovoimaa, parempi olla sitä tavoittelematta.

Hyvä strategia tähtää aina pitkälle. Kajaanin ja Kainuun pitää katsoa kauas tulevaisuuteen, hyvin pitkälle, ohi nykyisen ja tulevienkin pandemioiden, yli sukupolvien. Pitää kysyä mitä pysyvää jätettävää ja varjeltavaa meillä on. Ja mitä sellaista, jonka varaan tulevat sukupolvet voivat menestymisensä rakentaa.

kuntavaaliehdokas (vas, sit.) Kajaani

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Ismo Heikkinen

Tavoitteena on, että valinta on selvä ennen joulua ja markkinointipäällikkö aloittaa viimeistään helmikuun alussa.
Kommentoi Ilmoita asiavirheestä