Kotimaa

Yltääkö hallitus päästöjen vähennystavoitteiseen ilman polttoaineiden hinnannousua? – Harakan mukaan käytettävissä on kymmeniä eri keinoja

Hallitus keskustelee fossiilittoman liikenteen tiekartasta iltakoulussa keskiviikkona.

Keinoja saavuttaa päästövähennystavoite on kymmenittäin, ainoastaan yksi keino ei auta.

Näin kommentoi liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) saapuessaan keskiviikkona hallituksen iltakouluun, jossa käsitellään fossiilittoman liikenteen tiekarttaa.

Harakka mainitsi keinoista muiden muassa biopolttoaineiden lisäyksen, päästörajoitusten kiristymisen ja kuluttajien ostovalinnat autokaupoilla.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Fossiilittoman liikenteen tiekartta on suunnitelma siitä, millä keinoilla tieliikenteen päästöt saadaan puolitettua vuoteen 2030 mennessä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Pääministeri Sanna Marin (sd.) sanoi keskiviikkona tavoitteen olevan haastava, mutta hänen mukaansa myös ratkaisuja on olemassa.

Harakan mukaan maaliin päästään, kun jatketaan aloitetulla hyvällä mallilla.

– Olemme ja sovituilla toimenpiteillä saavuttaneet tästä 50 prosentin päästövähennyksestä 37 prosenttia, hän totesi.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kädenvääntöä polttoaineiden hinnasta

Fossiilittoman liikenteen asiantuntijatyöryhmä kertoi loppupäätelmistään julkisuuteen viikko sitten tiistaina.

Työryhmän loppuraportin mukaan tehokas keino päästöjen vähentämiseksi olisi vaihtoehtoisten käyttövoimien lisääminen eli esimerkiksi vähäpäästöisten polttoaineiden jakeluvelvoitteen laajentaminen.

Raportin mukaan sähköautojen osuutta liikenteessä pitäisi lisätä niin, että vuoden 2030 tavoitteeksi pitäisi asettaa jopa 700 000 sähköautoa.

Hallituspuolueiden välillä on ollut kädenvääntöä etenkin siitä, vaatiiko liikenteen päästöjen vähentämistavoite polttoaineiden hinnankorotuksia.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Työryhmän loppuraportissa todetaan, että kirjallisuuden ja asiantuntijoiden arvioiden perusteella tehokkaimpia keinoja tehdä päästöjen aiheuttamisesta kalliimpaa ja näin myös vähentää päästöjä olisivat liikenteen päästökauppa ja polttoaineveron korotukset. Päästöjen tekeminen nykyistä kalliimmaksi olisi keinovalikoimissa, jos muut keinot eivät auta.

Harakka sanoi työryhmän loppuraportin julkistuksen yhteydessä polttoaineiden hinnannousun olevan viimeinen keino, johon turvaudutaan, jos tavoitteeseen ei muuten päästä.

Vihreiden mukaan näyttää siltä, että tavoitteeseen ei päästä ilman fossiilisten polttoaineiden hinnankorotuksia joko suorilla veronkorotuksilla tai päästökauppamallilla.

Keskustan tavoitteena taas on katkaista polttoaineiden jatkuvien veronkorotusten kierre.

Polttoaineiden nykyisen litraperusteisen verotuksen tilalle keskusta on esittänyt paikannukseen perustuvaa verotusta alueellisena ratkaisuna. Puolue haluaa myös lisää biopolttoaineita tankkeihin.

Hallituksen iltakoulussa ei tehdä varsinaisia päätöksiä.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) on avainasemassa, kun liikenteen päästöjen puolittamisen keinoista Suomessa päätetään. Tässä Harakka saapuu hallituksen neuvotteluihin lokakuussa.
Kommentoi Ilmoita asiavirheestä