Mielipiteet
Lukijan mielipide: Kajaanin ohitustie toimii
Kirjoittelu Kajaanin ohitustieratkaisusta Kainuun Sanomien mielipidepalstalla on melkoisen keinotekoista aatosten kalistelua.
Ohitustie toimii, kuten aikoinaan oletettiin, ohitustienä sekä kaupungin sisäistä liikennettä jakavana ajoväylänä, kun siihen liikenteen lisääntyessä on tehty liikenneturvallisuutta edistävät ratkaisut. Aikoinaan valittu ohitustien linjaus rautatien varteen kestää vielä melkoisesti kaupungin kasvua.
On kuvittelua, että jos vajaan kymmenen kilometrin matkalla nopeus lasketaan 80 kilometristä tunnissa ja 60 kilometriin, siitä tulisi suurta tappiota kansantaloudelle tai yksilölle, jonka autossa on kaikki liikkumisen ohjaamisen välineet kunnossa.
Hannu Kemppainen (KS 13.2.) antaa melko väärän todistuksen unelmastaan "Heino Hiltusen johdolla" Kruununpuodinmäen 5-tielinjauksesta. Tämä linjaus oli ohitustien suunnittelussa esillä ja sillä yritettiin monin tavoin hidastaa ja vaikeuttaa nykyisen 5-tielinjauksen toteuttamista.
Tämän suunnan ajamisella oli vielä liikenneministeriössä "etäispääte", joka vaikeutti ministeriön päätöksentekoa. Tämän vuoksi Kajaanin kaupunki joutui teettämään selvityksen liikenneministeriölle niin sanotusta Kruununpuodinmäen vaihtoehdosta 5-tien standardeilla.
Olin henkilökohtaisesti kaupunginhallituksen puheenjohtajana teknisen kaupunginjohtaja Eero Kaksosen kanssa tätä selvitystä viemässä ministeriöön. Käydyssä neuvottelussa todettiin, ettei sellainen vaihtoehto sopinut tuohon kaupunkirakenteeseen, jossa oli keskeisesti ympärillä asuinrakennuksia. Olisi jouduttu rakentamaan samalla rautatien ylitys, joka olisi nostanut tien pintaa huomattavan korkealle aina Kruununpuodinmäeltä Purolaan saakka.
Lisäksi liittymät olisivat tulleet ongelmallisiksi. Tehty selvitys vakuutti ministeriön ja "etäispäätteenkin" toiminta loppui. Valtatielinjauksissa on aina kustannusjako valtion ja paikallisen kaupungin kanssa, koska tiet tarvitsevat liittymänsä. Vain Hannu Kemppainen voi rakentaa teitä valtion kustannuksella.
Merkillistähän se oli, että kaupunki yritti vielä viedä Kruununpuodinmäen siltaa kaupungin sisäisenä katuverkkona, mutta sai vielä oikeusviranomaistenkin (31.1.2022) kielteisen päätöksen Hannu Kemppaisen ihannoimalle liikenneratkaisulle. Takkiin on siis tullut "Hiltusen linjaukselle" niin liikenneministeriöltä ja oikeusviranomaiseltakin.
On siis katsottava muualle. Maanantaina 13.2.2023 Kajaanin kaupunginvaltuuston hyväksymässä kaavoitusohjelmassa silta-alueen varauksena on niin sanottu ponttoonisillan alue.
Kannattaisi tarkemmin selvittää, miten paljon se vaihtoehto pystyisi jakamaan Paltaniemeltä, Nakertajasta ja Hetteenmäestä tulevaa liikennettä Tehdaskadulle, Satumaantien kautta Sokajärven tielle ja sitä kautta viitostielle ja vähentämään keskustan 10-15 minuuttia kerrallaan kestävää liikennepainetta keskustan silloilla. Kaupunkikeskustassa kun on melkein aina ajettava toisten perässä!
Esko Piippo
kaupunginhallituksen pj. vuosina 1981-82, 1985-86
varavaltuutettu (sd.)
Kajaani